Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 30 januari 2016

Rådjursjakt 30/1

Sista helgen. 
Näst sista dagen på rådjursjakten jaktåret 2015-16. Klart jag inte kunde låta bli att släppa Missan...

Vi gick upp i skogen hemmavid. Jag strök kopplet och Missan for iväg. Hon jobbade på och höll bra kontakt. Efter en liten stund kom vi ut på ett hygge och inledde med att kolla en tätning. Därefter drog Missan iväg åt öster. Till ett område där hon brukar hitta rådjur. Jag rörde mig lite frammåt och hittade ett pass. 

Missan drog igång. Strax därpå kom ett rådjur i sakta mak ungefär 40 m bort. Jag förde 6,5-an till axeln. Fann bogen i hårkorset och kramade avtryckaren. 

Rådjuret föll framåt och blev liggande. En liten stund senare nådde Missan fram och började lugga smaldjuret. 

Jag tog ur rådjuret och vi gick hem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar