Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 18 december 2015

18650

18650 är en effektiv batteristandard som blivit allt vanligare på senare år. Jägaren stöter ofta på dem i eftersökslampor och pejlhalsband. Priset brukar vara högt och tillverkarna svänger sig med abnorma prestandauppgifter. Tror jag såg något batteri som påstods vara på 7500 mAh. Lögn. Precis som lumenangivelserna på 95% av alla lampor som säljs. 

Hur som helst. Man behöver ofta flera uppsättningar 18650 batterier så att man alltid har ett par som är laddade och klara. Därför blev jag glad när min gamla skruttdator på jobbet byttes och det blev ett batteripack över. För det brukar finnas 18650 batterier i datorer. I mitt fall hittade jag 12 stycken i en extern batterienhet. Det intressanta är att de, trots att de är 8 år gamla, har betydligt bättre prestanda än mitt 18650 från Genzo / Hylte Lantmän. 

1 kommentar:

  1. Ett bra tips på vart man kan hitta dem även om jag själv inte använder dylika! Men jag skall tipsa min omgivning.

    SvaraRadera