Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 15 november 2015

Gästade som hundförare

Igår var jag iväg och gästade som hundförare. Hade med mig såväl terriern som vorstehn. Det var primärt rådjur och vildsvin som gällde men även hornbärande kronvilt samt kronkalv. 

Första såten var jag passkytt, därav min bistra min ;-)
Andra såten så var Missan lös. Men hon hittade bara hare. Drev två olika riktigt fint, i det ena fallet tror jag haren sköts hos grannen.... Ett rådjur skjöts på men gick vidare. Bomskott konstaterades efter att drevet gåttvidare samt efter skottplatsundersökning. 

Tredje såten täckte bland annat in en bäckravin. Missan jobbade på men grytade. Strax dessförinnan passerade en galt bakom en passkytt. När Missan kom fram kopplades hon upp och vi bröt. De flesta skulle stycka en älg men jag och två till forstatte lite till genom att släppa Essa på galtspåret. Hon följde något en bit men jag vet inte riktigt hur hon egentligen förhåller sig till grisar efter att hon snittades för ett par veckor sedan. Nu var det iofs inte så lätt eftersom ett skyfall passerat efter galtobsen och spårningen. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar