Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 3 oktober 2015

Crepe med fågel- och kantarellfyllning

Planen var från början att laga piroger med fågel och kantarellfylllning, men tiden medgav inte det så då blev det crepe istället....

Fyllningen bestod av en blandning av:
-knaperstekt bacon
-lök stekt tillsammans med strimlad duva och nötskrika
-kantarellstuvning

Att jag inte samstekte kött, lök och kantareller berodde på att kantarellerna lätt förlorar smakkonkurrensen mot lök om de samsteks. Steks de var för sig och blandas precis innan servering klarar det sig.

Till crepe brukar jag använda en vanlig pannkakssmet, själva pannkakorna steker jag dock bara på ena sidan. Jag lyfter av dem när de stannat / stelnat på bleksidan. Fyller dem med fyllningen och lägger dem i en ugnsfast form. När formen är full täcker jag med stark ost och därefter gratineras de i ca 200 grader tills osten smält och fått en fin yta.

Serveras med lämplig sallad, just nu har vi väldigt mycket tomater så det fick det bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar