Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 19 september 2015

Sensommarjakt i skärgården

Det börjar bli höst och under de senaste veckorna har det varit extremt fullt med arbete. Väldigt lite jakt, att orka ut med Essa efter grävling var inte att tänka på. Men nu är det helg och vi for ut till stugan i skärgården. Vi skulle förbereda för vinter och jag tänkte jaga lite. 

Väl framme så stack jag ut och paddlade. Bössan var med. Efter ett par minuter identifierade jag på håll en flock kanadagäss. Jag smög fram med kajaken utefter stranden. Väl dold. Plockade fram bössan. Gled. Och där dök gässen upp. De fånstirrade på mej. Jag lyfte bössan och fällde två gäss innan de lyfte. Laddade om och fick ner en gås till innan de var utom skotthåll. Den var vingad och behövde en hagelsvärm till innan de låg still. 

Jag lastade kanadagässen i backen på kajaken. Den blev ordentligt topprank och jag paddlade nöjd hem med bytet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar