Med en tysk jaktterrier, en korthårig vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 13 juni 2015

Fiskarfänge

När jag inte kan jaga så fiskar jag istället. Och jag nätfiskar, helt enkelt därför att det är effektivast och mitt fiske är för husbehov. Jag vill slippa fisk som fiskats i ishavet norr om svalbard, frysts ner och skeppats till Kina för rensning, fileande och packetering. Först därefter åter skeppad till europa och försäljning där. 

Nej. Då fiskar jag hellre själv även om 75% av fisken blir sand eller skrubbskäddor. 

Igår fick jag ett drygt dussin makrillar samt någon fin havsöring och ett par skäddor. Idag vart det betydligt mindre. Men jag såg hur flötena på ett nät rörde sig. Jag såg hur ytan över nätet krusades. Därefter såg jag en säl. Både det och ett närliggande ny var i proncip tomma. Där fanns både krabbor och trassel men inte fisk. Jag är rätt säker på att sagda säl varit på båda näten. Och till saken hör att jag fiskar inomskärs. Dör ser vi sällan säl så jag antar att det finns väldigt gott om dem nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar