Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 9 februari 2015

En gryträv för Missan!

Idag på eftermiddagen tog jag och missan en liten tur till några gryt.

Det första var tomt. 

Det andra, under en ängslada, var tomt. 

Det tredje, där blev det ett djäkla liv. Missan är lite mer sprängare än förliggare så hon brukar rusa fram och tillbaka. In och ut. Så även denna gång, men då grytet bara hade en ingång så var det inte lätt för Missan att gå på från olika håll. 

Eftersom jag tyckte det verkade vara rätt still så började jag gräva efter ett tag. Halvannan timme senare bröt jag igenom grytgången. Och möttes inte av den förväntade svartvita masken utan en snipig röd nos....

När Missan tittade ut ur grytets ingång passade jag på att skjuta räven vilket gjorde att Missan for in igen. Jag fick gräva lite till för att komma åt räven. När jag väl gjorde det höll Missan emot.... Med räven uppe såg jag hur trång gången var. Missan pressade sig igenom liggandes på sidan.... Det finns allt väldigt mycket vilja och dådkraft i den lilla kroppen.

Väl uppe kunde jag konstatera att det rörde sig om en rävtik. Fullpälsad och fin. 

3 kommentarer:

  1. Grymt Leifi!! Första gryträven för missan eller? Imponerad av att du grävde..inte många som vill göra sådant när jag föreslår.. Hade du kallat ut hunden och kopplat så kunde du låtsats lämna platsen pratandes för att sedan passa och vänta ut räven..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajjemän första gryträven för Missan. Och det var gryt som gällde så jag var inte så intresserad av att få ut henne. Är man ute efter rådjur är ju situationen en annan. Men nu får hon inte jaga rådjur så det är bara att hålla koll på henne så hon inte drar iväg när hon nosar runt grytöppningen.

      Nu fanns det egentligen ingen tid att vänta. Och med tanke på mitt yrke är grävande inget som avskräcker mig... Sedan trodde jag det var grävling hon var på, då är det väl knappt lönt att vänta. Eller?

      Radera
  2. Nä..grävlingen kommer inte ut självmant..men som rävarna luktar nu borde du känt stanken på flera meter..urk

    SvaraRadera