Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 17 januari 2015

Test: Böker Plus Rold

Jesper Voxnaes är en dansk knivdesigner som har många innovativa ideer kring hur knivar kan göras. Långt ifrån allt faller mig i smaken eller är ens  intressant för mig eftersom jag uteslutande är ute efter att söka upp de bästa jaktknivarna som går att få tag på (inom "rimliga" gränser prismässigt). Det kommer att dyka upp ett par av hans knivar framöver. Men bara de serietillverkade, hans customarbeten kostar ungefär 10 gånger mer....

Idag är det hans Böker Plus Rold som skall granskas. 

Första intryck
En gedigen fulltångekniv med relativt brett blad, i medelstorlek (28 cm). Den ligger väl i handen och har viss, men inte överdriven, tyngd (knappt 3 hg). Den har vackra linjer som inte riktigt följer de klassiska knivarnas utseende, inte heller är det något jag skulle kalla en taktisk kniv. Snarast en modern jakt och friluftskniv av god kvalitet.
Bladet
Knivbladet är 16 cm långt, 3,9 cm högt och 5 mm tjockt. Det är tillverkat i specialstålet D2 och är svartlackat.Det har en V-formad profil.

Grepp
Kniven är av fulltångetyp med grå-gröna micartasidor. Det ligger bra i handen men jag misstänker att det kan bli lite halt när det blodas ner...

Slidan
Slidan är i något plastmaterial och tämligen smäckig. Förtar lite av knivens helhetsintryck. Jag kommer på sikt att byt ut den. Jag har redan bytt bälteshöllan mot en annan som jag hade liggande. På bilden nedan döljs slidan delvis av den tops kniv jag satt på tillsammans med Rold. Tanken med detta är att de utgör ett kompletterande par, storleksmässigt. Ibland behövs en mindre kniv, inte minst när mn skall in i buken och arbeta. Fördelen med slidan är att den är mycket lättdiskad, man kan nog tom slänga in den i en diskmaskin.

Egg
Eggen är av högsta kvalitet. Jag ha använt kniven relativt mycket men har ännu inget att anmärka på.

Test: täljning
Att tälja och hugga splinter för att göra eld gick fort med Rold. Tyngden gör att man kan utföra mindre huggarbetn med den.

Test: urtagning och flåning
Knivens blad är så brett att det går att få ett bra grepp om själva bladet när man öppnar upp ett djur. Storleken gjorde den svårnvänd vid urtagning och bladbredden gjorde sotningen svår. Bladets form gjorde det till en ypperlig flåkniv. där får den högsta betyg.

Test: styckning
Redan görsta kvällen när jg fick hem kniven pasade jag på att stycka ett lamm. Kniven fungerar mycket bra till det, den har en storlek och egg som gör att den i många lägen kan ersätta dedikerade slaktarknivar.
Skärpning och bryning
Trots att jag egentligen inte behövde så har jag brynt upp Rold något. Tänk från gammalt rakblad till nytt. Jag använde mitt Fällkniven DC4 bryne, då gick det både snabbt och lätt. 

Sammanfattningsvis
Sammanfattningsvis är det en mycket bra kniv. Beroende på vilken jakt jag skall ut på så är det nog denna eller min ESEE3 som får följa med. Rold har en stor fördel i sin längd som gör att jag inte skulle tveka en sekund att använda den som stick eller avfångningskniv. Det är kort sagt en mycket potent jakt- och friluftskniv som konkurrerar väl med övriga knivar i samma prisklass, dvs ca 1600 kr. 

Övrigt
Är du intresserad av att köpa en Böker Plus Rold så tar Wanderoo in Bökers knivar till bra pris. Jag är osäker på om Wanderoo lagerför den, om inte så ordnas den fram snabbt. Priset borde ligga krng 1600 kr beroende på vad euron står i för tillfället.
Kniven finns även med blankt blad och handtagssidor i G10, jag tror faktiskt att den varianten är aninen bättre för jägaren...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar