Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 16 januari 2015

Recension: Vildsvin 52 utsökta rätter...

Det finns rätt många kokböcker med inriktning mot vildsvin på marknaden just nu. Jag har väl ett par tre stycken sedan tidigare och i jullapp fick jag en till. Nog den intressantaste hittills...
Vildsvin - 52 utsökta rätter från tryne till svans heter boken av Frida Ernsth och Mikael Axell, den är utgiven av Massolit förlag*. Boken är på ca 170 sidor med mjuka pärmar (eller hur man nu skall beskriva det).

Jag tycker att boken har det ultimata upplägget för jägaren. Den utgår nämligen i princip från styckningsdetalj och boken är skriven av två kockar som succesivt lagat sig igenom ett vildsvin. Därav underrubriken, från tryne till svans... Mellan de olika recepten finns på några ställen textuppslag om jakt, hundar och vildsvinens biologi.

Recepten är av varieande svårighetsgrad, och där är en intressant blandning av klassiska och nya recept. Alla är märkta med en symbol som visar svårighetsgraden. Lite extra roligt tycker jag att det är att inte mindre än 6 korvrecept, ja faktiskt även blodkorv!

Jag tycker att det är en av de bästa viltkokböcker jag stött på. Jag skulle iofs aldrig följa något av recepten, men det gör jag aldrig. Jag låter mig däremot inspireras. Och boken är mycket inspirerande!

Boken Vildsvin - 52 utsökta rätter från tryne till svans finns att köpa på bokus för 241 kr, på AdLibris för 243 kr, på Ginza för 249 kr, på CdOn för 236 kr. Vill du läsa ett smakprov ur boken så kan du göra det här.
___________
Ett expansivt företag som snabbt tagit en stor del av marknaden. Tex köpte de nyss upp ICAbokförlag. Min kompis Lars ligger på det förlaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar