Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 18 december 2014

Fällknivar för jakt - lite erfarenheter

Jag har under det senaste året ägnat en deltid åt fällknivar för jakt. Jag har lite halvhjärtat skaffat fram en bunt som jag tyckt varit intressanta att prova ur ett rent jaktligtperspektiv. Jag tänkte därför sammanfatta några synpunkter, erfarenheter, såhär mot årets slut. Följande saker tycker jag att man bör ta i beaktande när man funderar på att ha med en fällkniv när man jagar, eller kanske till och med byter ut sin fastbladare mot en fällkniv....

1/ Bladets form. Jag har bestämda åsikter om vilka blad jag tycker funkar på en jaktkniv. Bladen får gärna vara ganska breda och de skall inte smalna av i en vass spets. Jag tycker alltså inte att  fällkniven skall vara en utpräglad stickkniv. Därför tycker jag att den klassiska jaktkniven Buck 110 är en ganska dålig jaktkniv medan tex tantoblad kan fungera alldeles utmärkt trots att de nog får en och annan jägare att höja på ögonbrynen.
Ovan, en Buck 110 med en allt för smal spets för att vara riktigt bra som jaktkniv. Nedan en Pohl Force med tantoblad.


2/ Skaftets utformning. Skaftet får gärna ha någon form av fördjupningar, antingen rena fingerskåror eller i vart fall lite smalare midja så att man inte glider ner med fingrarna över bladet. Helt släta metallskaft blir lätt hala när de blodas ner men om de har urfräsningar brukar det fungera bra ändå. Många moderna syntetmaterial behåller bra grepp även när de är nerblodade.
Ovan, titansidan på min Pohl Force. Själva metallen är cncfräst och har ett bra grepp, lägg till de olika fingerfördjupningarna som medger många olika greppmöjligheter så är detta så nära ett optimalt fällknivsskaft för jakt man kan komma.

3/ Låsning av blad. Bladet på en fällkniv man avser att ha till jakt måste ha en låsning. Det finns flera lösningar på detta men jag föredrar knivar som kan fällas upp och ihop med en hand. Det gör att man, även  om ena handen är upptagen med att hålla något inne i en djurkropp alltid kan få fram sin kniv. Knivbutik.se har en intressant skruv som man kan sätta på bladet så att det kan öppnas med en hand.
Bilden här ovan visar en kniv med backlock, dvs en bladspärr som sitter på ryggsidan av kniven. Det är en bra och säker spärr som ger en stabil kniv. Kikar ni en bild upp så ser ni en sidelock, dvs en del av handtagssidan fjädrar inåt och spärrar bladet i utfällt läge, även det en mycket stabil konstruktion.

4/ Hygien, här har vi fällknivens akilleshäl. Det kan nämligen vara svårt att rengöra en fällkniv som varit indränkt i blod och slem. Men olika konstruktioner är lite olika svåra att rengöra. Enklast att rengöra är sidelock knivar. Annars finns det små trick när man diskar sin kniv. Att spraya med lite ättika innan man diskar löser ut det mesta av fett och blod som sitter på kniven. Hur som helst, skall kniven användas till jakt så välj en med så få skrymslen som möjligt. En kniv med många funktioner och blad är mindre lämpad för jakt än enbladsknivar.
__________________________________
Följande fällknivar har jag skrivit om under hösten, de är av lite olika storlek och konstruktion och ligger i pris från ca 200 kr upp till ca 2500 kr:
Buck 110
Cold Steel Voyager (CS29TXT)
EKA swede 8
EKA swede 10
ESEE Avispa
ESEE Zancudo
Karesuandokniven Singi
Karesuandokninven Nallo
M-Tech MTA073
Ontario RAT1
Ontario RAT2
Pohl Force Foxtrott Three
Spyderco Pingo

Listan kommer att fyllas på framöver med bland annat Ka-Bar dozier, en Buck hunter (?), någon Emerson, en Kershaw och en Böker F3 (designad av Jesper Voxnaes). Den sistnämnda hämar jag ut i eftermiddag, de övriga har jag redan börjat prova och utvärdera lite smått. Jag har några äldre fällknivar som inte finns i produktion längre, kanske skriver jag om dem också.

De flesta av knivarna kan ni köpa ifrån antingen knivbutik.se eller wanderoo. Både knivbutik och wanderoo hjälper kunder med att ta in det som önskas.

2 kommentarer:

  1. Hygienen i en fällkniv är svår men det är nästan värre med jaktknivarnas läderslidor..hur ofta rengör man dem? Troligtvis aldrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Good point!
      Det är inte många som tänker på det.

      Radera