Med en tysk jaktterrier, en korthårig vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 17 november 2014

Tre dagars jakt...

Tre dagar. Jakt alla dagar.

Idag, måndag, var jag bara ute en kort sväng jag tänkte jag skulle pürscha hjort men såg ingenting.

Igår, söndag, jagade jag och Jonas i tre timmar medan lillkillen var på julpyssel hos en klasskamrat. Missan var rätt trött men vi fick ändå upp en fin bock. Jag hade den i pass, men det var lite för mycket grenar och bös dör att jag skulle vara villig att lossa skott. Så trots att vi inte fick något var både Jonas och jag nöjda med insatserna. Det var nämligen ett lite klurigt område vi gav oss i kast med och vår strategi visade sig vara helt rätt. Nästa gång får vi nog ta med en passkytt till för att täcka in det en plats där vi misstänkte att drevdjuren kunde smita ut (vilket de bevisligen gjorde).

I förrgår, lördags, var jag hundförare på en mark i Svenljunga där jag inte jagat tidigare. Vi var två hundförare och ett halvdussin skyttar. Den andra hundföraren, Sven fiskare, släppte Missans kullbror. De hundarna har identiska skall vilket är lite roligt. Ares, som brodern heter, var helt inställd på älg. Det var gris och rå som stod på schemat. Kronkalv var också lovligt, liksom räv och grävling. Missan hade ett par drev på rådjur, en antydan till drev efter en räv samt ett rallydrev efter en hare. Som grädde på moset gick hon i gryt och skällde grävling i en halvtimme.... Inga farliga skador, bara två mindre hack i nosen vilket inte bekymrar Missan det minsta. Rejäla insatser av alla inblandade till trots så blev vi helt utan bytesdjur denna dag. Men så är det ibland.Och så skall jakt vara. Det skall inte finnas några på förhand givna mål. Det skulle ju inte vara roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar