Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 29 november 2014

Test: Två svenska fällknivar för jakt EKA swede 8 & 10

Två fällknivar från EKA är vad som testas och utvärderas i denna blogpost. EKA är en gammal klassisk knivtillverkare. De beskriver sin historia på följande sätt:
”EKA-knivar AB grundades år 1882 av Hadar Hallström, då under namnet Hadar Hallström Kniffabriks Aktiebolag. 1917 ombildades bolaget till Eskilstuna Kniffabriks Aktiebolag, vilket sedermera förkortades till EKA-knivar AB.
Fram till mitten av 1900-talet var Eskilstuna en riktig ”knivstad”. Mer än 40 fabriker med specialinriktning på fällknivstillverkning huserade då i staden. Med sin inriktning på kvalitet och vilja att utvecklas, lyckades EKA hålla sig kvar på marknaden. Idag är vi Nordens ledande fällknivsfabrik.”


Det intressanta är hur man lyckats stanna kvar på marknaden i en tid då de allra flesta svenska knivtillverkare försvunnit eller slagits samman. Svaret är som vanligt i svensk industrihistoria outsourcing. Genom att flytta produktionen till länder med lägre kostnader ökar lönsamheten. Den stora förändringen gjordes 2009 då flyttades produktionen till Kina och Portugal (här kan du läsa vad en fd anställd skriver).

Swede 8:


Swede 10:

I dagsläget (2014) sker tillverkningen primärt i Portugal medan själva monteringen sker i Eskilstuna, Johny Kanaans på EKA berättar:
”För några år sedan flyttades tillverkningen av knivarna till Portugal men stålet kommer från svenska Sandvik och i Eskilstuna finns hjärtat i tillverkningen kvar. Det är här de flesta knivarna monteras och det är här riktlinjerna för företagets utveckling slås fast.”
Både Swede 8 och 10 levererades med ett bältesfodral i syntet för den som inte vill ha kniven i fickan. Knivarna jag fick hem hade båda orangea handtag i syntetmaterialet proflex. Jag vet inte vad det är men det är ett relativt mjukt gummiliknande plastmaterial som ger ett bra grepp även när kniven är blöt, blodig eller på annat sätt nedkladdad. Swede 8 har lite grövre struktur i ytan på handtaget medan Swede 10 har samma handtag som på den vid det här laget klassiska Swingblade generation 2 & 3. Markeringen för pekfingret är bra och tydlig nog för att jag skulle låta mina barn (8 respektive 10 år) använda dem för täljning. Den som är van vid kraftiga framelockknivar med handtagssidor i stumma material eller metall kommer att uppleva handtagen som en aning sladdriga, särskilt gäller det Swede 10.

Jag har provat knivarna i praktiken under ett par månaders jakt. De har använts vid både jakt och slakt. Jag har flått och tagit ur får och lamm med dem. Jag har även använt dem när jag flått ett gäng grävlingar och en räv. Det är två rejäla knivar som har fungerat bra till jakt. Med dem behöver man ingen fastbladskniv. Swede 8 är kanske något lämpligare för småvilt medan Swede 10 även fungerar bra till högvilt. Jag upplever bladen som tämligen hårt härdade. EKA uppger att härdningen skall vara 57-59 Rockwell C. Jag skulle tro att de placerar sig i det högre intervallet. Trots detta var det inga problem att skärpa upp dem när så behövdes. De höll skärpan hyfsat bra.Vad gäller rengöring så finns det en hel del skrymslen på dessa knivar liksom på alla fällknivar vilket inte gör dem optimala. Men de är i syntetmaterial som inte rostar så det är inga problem att lägga de i disken eller köra dem i diskmaskin. Alternativt kan man spraya lite ättika på dem innan disk, då rinner mycket blod och annat bort.

Sammanfattningsvis kan jag konstatera att EKA Swede 8 och 10 är två bra knivar. De är i jämförelse med mycket annat på marknaden prisvärda. Det är knivar som jag kan rekommendera.
________
Tack till EKA för recensionsmaterial.
Den som är intresserad av dessa knivar kan tex beställa dem av Johannes på Wildboars: Swede 8; Swede 10. Tobbe på knivbutik har också EKA knivar till OK pris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar