Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 26 augusti 2014

Vapenolycka

I somras exploderade en bössa i ansiktet på skytten. Idag skrev Svensk Jakt om det igen, det visade sig att vapnet var en Blaser R93 i kalibern 30-06. Ett fint relativt dyrt vapen med andra ord. Att slutstycket slets loss och träffade skytten i ansiktet är extremt olyckligt. Skytten berättar för Svensk Jakt:
– Jag har förstått att det går att trycka av utan att slutstycket är i låst läge. I mitt fall small det. Vapnet är bara ett år gammalt och jag känner mig lurad att ha köpt ett dödsvapen

(Bild länkad från Svensk Jakt)

Berättelsen fick mig att tänka på ett test som gjordes för några år sedan av Testfakta. Då testades åtta vanliga gevär. Efter ett extremt provocerande sprängtest där en kula bankades ner i loppet varefter en patron avlossades exploderade två av vapnen (en Remington 700 och en Browning A-bolt). De övriga inkl en Blaser R93 klarade testet.
Tabellen med sammanställningen av resultat kan du plocka ner som PDF härifrån.

Det är bara att konstatera att det är farliga grejer, inte bara åt det håll pipan är riktad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar