Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 7 juli 2014

Vacuumpackare


Det tog lite tid för mig att bestämma mig för att skaffa en vacuumpackare. Det är synd. Jag ångrar att jag inte köpte en betydligt tidigare. Poängen med en vacuumpackare är att man kan packa kött och andra produkter syrefritt. Lyckas man förhindra köttet att komma i kontakt med luft gör man att det tar längre tid för fryst fett att härskna. Man undviker också de otrevliga frostskadorna som uppstår på dåligt packat kött blott allt för fort.

Ett annat användningsområde för vacuumpackaren är att låta köttet möras färdigpacketerat. Hela mörningen är kanske inte lämplig att göra i påse men den sista halvan kan vara aktuell. Inte minst kan det vara rationellt om man fällt några dussin duvor eller ett par gäss i början av augusti. Eller för den delen en bock i mitten av augusti. När vi jagar älg styckar vi ofta älgarna den nästkommande fredagkvällen. Det innebär att om det är hyfsat kallt ute så kanske älgen bara har uppnått 15-20 dygnsgrader av de 40-60 som är lämpligt. Att packa köttet och låta det möra ytterligare ett par dagar i kylskåpet är då en lämplig åtgärd.

Det är busenkelt att använda en vacuumpackare. Man stoppar i lämplig mängd kött eller köttfärs i påsen. Ser till att det inte är en massa köttsaft och torkar av den yta där man tänker placera fogen. Påsen placeras i maskinen som automatiskt suger ut luften och gjuter en fog. Min maskin har den lilla egenheten att jag inte bör göra mer än kanske fem påsar i rad, värmeslingan blir för varm annars och påsen smälts samman innan apparaten hunnit suga ut luften. Jag tycker med andra ord att det bästa är att gjuta igen påsarna en och en direkt efter att de fyllts med kött eller köttfärs snarare än att fylla alla först och sedan försluta dem.

De vacuumpackade påsarna blir stabila och är lätta att skriva på. Det är också en bra yta om man har klisterlappar med information. Påsarna är hållbarare än vanliga plastpåsar och klarar lite mer slitage i frysboxen.

För övrigt har jag bland annat testat att marinera kött som jag sedan trätt på grillspett av bambu. Dessa färdiga spett har jag sedan vacuumförpackat fem och fem och fryst in. Det för dem lätta att ta upp och tina om man behöver laga mat snabbt någon gång.

Många järn-, el- eller hushållsaffärer har idag vacuumpackare i sitt sortement. De som finns lätt tillgängliga är oftast mindre och kostar runt 1000 kr. De är helt OK. Men den som hanterar kött i lite större skala än enbart till hushållet kanske vill ha en lite större och då an man t.ex. beställa från Wildboars/Marks Jakt och fiskecenter, de har för övrigt ett mycket stort utbud av vacuumpåsar. Se www.wildboars.se

1 kommentar:

  1. Har du prövat att vakuumförpackad andra livsmedel? Enligt uppgift skall hållbarhetstiderna förlängas nämnvärt om man vacuumförpackar mjöl, ris och liknande.

    SvaraRadera