Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 26 juli 2014

Årets fiskeprojekt

Jag har periodvis spöfiskat en del. Men min relation till fiske har ändrats lite. Jag har inte riktigt tid att fiska på det viset längre. Nu fiskar jag för att kunna fasa ut familjens konsumption av industrifiskad fisk. Denna sommar har det inneburit att jag lagt en del nät. 

Först använde jag svärfars gamla nät. Riktiga garn var det. Gamla och sköra. Så jag köpte ett par nylonnät på Biltema. Löjligt mycket nät för pengarna. 

Näten har lagts på upp till 5 m djup inomskärs. Totalt rör det dig om ungefär 150m nät. Resultatet har varierat. Några dagar har näten varit tomma. Andra så har där funnits upp till ett dussin fiskar. Allra mest skrubbskäddor och enstaka sandskäddor. Några havsöringar och hyfsat med makrill. Ett par fjärsingar har förirrat sig in i näten. Sammanfattningsvis har jag nu fisk nog för att servera familjen en fiskmiddag i veckan fram till jul. Fisk som är lokalt, hållbart och hänsynsfullt fångad. Det gör mig nöjd. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar