Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 7 maj 2014

Hjortpizzan vann pizza-SM 2014!

Linda Ceveryd från Stantons Breareds Torg i Varberg vann 2014 års pizza-sm. Hennes pizza kallades Dear Deer och innehåller syltad rödlök, hjortinnerfilé och palsternackscreme.
Ovan: Dear Deer. Länkad härifrån.

Linda säger själv:
- Jag var med och tävlade förra året och kom tvåa. Efter finalen tänkte jag att aldrig mer men i samband med en resa till Sälen i vintras började jag fundera på ett nytt recept. Jag tänkte att det är ju snopet att ställa upp en gång och komma tvåa. Jag ville ha revansch och det fick jag. Fantastiskt kul!
Juryn, som leddes av Ulf Elving och Årets Kock 2012 Klas Lindberg, sade:
- En tävlingsinsats som präglades av organisation, känsla för detaljer, noggrannhet och en stor kärlek för hantverket. Det blev helt enkelt två riktigt ”jävla” goda pizzor.
Hjort  är visst ett vinnande koncept i pizzasammanhang. 2011 års vinnare, Tony Gerasovski, hade också hjort på sin pizza.

Det finns nu flera anledningar att åka till saluhallen Breareds Torg i Varberg. Den ena är såklart Stanton med SM-vinnaren. Den andra anledningen är att en av Sveriges bästa sushirestauranger huserar där. Sushi Minami har vare sig miljövidriga jätteräkor eller restfiskgeggan surimi (crabfish) på sin sushi utan bara riktig fisk och hållbart fiskade skaldjur!
_____________
Onödigt vetande: Pizzeria Chaplin i Värnamo är en av mina favoritpizzerior. Där huserar också en vinnare vid pizzaugnen. Tanja Tonic som vann både nordiska mästerskapen och europamästerskapen i pizzabakning 2004. Chaplin är värd en omväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar