fredag 11 april 2014

Recension: Jakthundskolan

En av mins förebilder i jakthundsvärlden är Peter Ekeström. Han driver företaget Dogworks och är jakthundredaktör på Jaktmarker & Fiskevatten. Nu har Peter kommit ut med en bok på förlaget Settern:
Det är en fin bok på ungefär 190 sidor. Full med bilder och välskriven text.

Titeln, Jakthundskolan grundlydnad och skötsel, tycker jag är missvisande. För det är egentligen inte det den handlar om, och den fungerar garanterat lika bra på sällskapshundar som jakthundar. Det boken handlar om är att förstå sin hund och dess behov, utifrån det skapar man en relation som leder till lydnad och ömsesidig nytta och glädje. Egentligen skulle det räcka att recensera boken med den meningen men jag tänker inte nöja mig med det.

Peter Ekeström är en god pedagog, det märker man när man läser. Han arbetar tematiskt, beskriver ett problem eller en företeelse. Förklarar varför hunden gör som den gör. För det är egentligen det det hela handlar om, hunden beter sig eller reagerar på ett visst sätt av en anledning, instinktivt eller inlärt. Det gäller för hundägaren att läsa sin hund, förstå den och möte beteendet i rätt ögonblick. Detta beskriver Peter utförligt. Allt är väl illustrerat med stora mängder bilder där de allra flesta på ett tydligt sätt visar vad Peter menar och därigenom förstärker hans budskap.

Peter är erfaren och har genom åren byggt upp ett extremt stort lager med tips och goda råd. Dessa delar han med sig av på ett sätt som gör att man känner att man kan välja och vraka. Att man kan plocka godbitarna eller det som för tillfället är aktuellt för ens egna hundar. Jag tycker att det är en av de kanske tre bästa hundböcker jag någonsin läst. Den har en given plats lätt tillgänglig i bokhyllan bredvid t.ex. Anders Landins bok om fågelhundar ur vilken man får andra lösningar och tips. Jag kan bara hoppas att Peters bok får en stor spridning för jag tror att många hundägare, ej bara jakthundsägare, skulle ha nytta av den. Det är alltså en bok jag rekommenderar varmt.

Köp den på AdLibris för 270 kr, Bokus för 269 kr eller direkt från Settern för 239 kr.

Bokens första 16 sidor kan du läsa HÄR.