Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 24 december 2013

Klappen som inte får ges


Som barn läste jag Hobbex-katalogen frammåt och bakåt. Hur många gånger som helst. Dregglade över luftvapen och knivar. Förundrades över moppe-tillbehör och trodde att man skulle få en ökenträdgård om man beställde påsen med kaktusfrön. Hobbexkatalogen visualiserade pojkrumsdrömmar på ett farligt effektivt sätt. Samtidigt gav den köparen dyrköpta läxor i hur bländande reklam kan vara.

Hur som helst. Allt detta mindes jag. Inte minst mina drömmar. Jag tänkte förverkliga dem. Så jag beställde ett par uppsättningar kastknivar som jag tänkte att mina barn skulle kunna få....

...men det föll inte min ömma hustru på läppen. 
Är du galen? undrade hon.  
Hur tänker du? var följdfrågan.
Jag mindes min barndoms drömmar, var mitt svar.

Det räckte inte. Så nu fick jag visst själv två uppsättningar kastknivar. Bara 30 år för sent. Men ändå....

Tobbe på knivbutik.se hjälpte mig att välja ut lämpliga nybörjarknivar.

1 kommentar:

  1. Visa dem Bombi Bitt-filmen. Det är väl där Hasse Alfredsson kastar kniven och sedan hatten. Inspirerar nog de flesta pojkar.

    SvaraRadera