Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 10 december 2013

Boklådan - snart lika ovanlig som en mataffär på landsbygden

Sten Christofferssons böcker är alltid välskrivna och intressanta. Just denna har jag inte läst men det kommer så småningom. 

Sten berör ett problem som blivit allt tydligare idag. Trots att vi fortfarande har en hög bokförsäljning så är det svårt för lite smalare böcker eller för den delen alla fackböcker. Böcker säljs idag överallt. Det finns pocketböcker i var och varannan mack och mataffär. Men de riktiga bokhandlarna och boklådorna går kräftgång på ruinens brant. De är snart lika ovanliga som en mataffär på landet.  Det tycker jag är ett tecken på kulturell utarmning av samhället.


Givetvis kan man beställa från en nätbokhandel och få ner priset rejält. Men då förlorar man på sikt möjligheten att uppleva nöjet av att drälla in i en välsorterad boklåda och göra en oväntad upptäckt av en bok man aldrig hade förväntat sig
.
Hur som helst, den som är det minsta intresserad av självbiografier och/eller jakt kommer garanterat att få sitt lystmäte i Stens senaste bok. Det kan jag nästa lova utifrån vad jag läst av Sten tidigare.


Såhär beskriver Sten sitt problem i en uppdatering på FB:
 Från min jägarpenna

Nu finns den ute i handeln, min senaste bok. Men de stora bokhandlarna verkar inte ha tagit hem den. De anser ämnet för smalt. Känns tufft efter månader av hårt jobb, så jag tänkte marknadsföra den här på FB.

Därför hoppas jag att så många som möjligt delar detta inlägg med alla sina FB-vänner!

Från min jägarpenna är en berättande och personlig bok där jag ibland tar ut svängarna rejält. Boken består av en samling essäer, skrönor och skildringar av reportagekaraktär samt ett mycket allvarligt kapitel, kallat Makten och ärligheten och som speglar min naturvetenskapligt baserade livsfilosofi och min frustration och besvikelse över makthavarnas behandling av landsbygden och dess befolkning.
En bok som mest är til lyst, som dansken säger, full av värdelöst vetande och med några vältajmade punchlines, men ställvis också mycket engagerad.

Rolig, intressant, välskriven och snygg, säger de recensenter som läst den. En perfekt julklappsbok, vågar jag påstå – i varje fall skulle jag själv velat ha den.

Jag har lagt upp några av bokens uppslag här. Var så god och bläddra och läs.

Ur de första omdömena:
Efter alla böcker och artiklar om jakt, jaktvapen och hundar har Sten Christoffersson nu lyft på locket till sitt långa jägarliv och skrivit en mer personlig bok där han tar ut svängarna rejält. Med ett avundsvärt flyt i sin vässade penna bjuder han på allt från vällustiga skrönor till osande debattinlägg om miljöpolitik och viltvårdens betydelse för mångfalden i vår flora och fauna. Man gapskrattar, förundras, ler – och lär sig. Det är skämt och allvar i en härlig och salig blandning.
Elisabeth Sahlin i Apportören

… så fångas man redan i första kapitlet av Stens träffsäkra humor och sätt att beskriva mer eller mindre dråpliga situationer, personer, jakter och hundar.
Det är en konst att få läsaren att skratta.

Maria Lundgren i Svensk Jakt
Om du vill beställa den på nätet istället frö att fråga efter den i en boklåda nära dig så finns den på:
Bokus 170 kr
Adlibris 156 kr
Bokia 152 kr

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar