Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 4 oktober 2013

Tre såtar ger trött terrier

Missan är trött. Djäkligt trött. Och det med all rätt. Hon jagade av tre såtar idag. Skulle tippa att hon var igång lite drygt fem, kanske så mycket som sex, timmar.

Vi började uppe i skogen nära min gård. En tätning där det ibland finns svin. Men där fanns "bara" rådjur. Ett par stycken faktiskt. Jonas inledde dagen med att fälla ett smaldjur. Missan drev ett så att det var synligt för passkytt och ytterligare en bock exponerade sig. Men Heikki ville förnuftigt nog inte skjuta motskott med sin 444 marlin..... Och sedan gick det för fort så han avstod när sidan exponerades. Bockens spår följdes av Missan efter sisådär 10 minuter, vilket ju är bra att veta.

Andra såten, ett par upptag och drev, men vi såg aldrig något drevdjur. Däremot sprang en räv på mej. Dessvärre när jag stod och kissade. I fortsättningen skall task och tarm tömmas FÖRE jag släpper hunden. Nu hann jag precis knäppa gylfen och rycka bössan till axeln och få iväg ett frånskott på sisådär 10 m håll.

I ett träd ovan rävens rygg....

Nåja. så kan det gå. Sedan tog vi lunch och därefter fick Essa jobba lite men det skriver jag om i en separat blogpost. Dagen avslutades med ett tredje släpp med Missan. Nu var hon rätt trött. Hon sökte ut väldigt dåligt, sällan mer än kanske 100 m. Som längst sökte hon ut i typ 8 minuter..... Men jag såg en get med trippelkid, vilket var roligt. För övrigt verkar de flesta getter ha dubbelkid, så jag skulle tro att det var dåligt med rävvalpar i våras....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar