Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 26 oktober 2013

Lite jakt

Jag jaktade lite igår. Först en vända med Missan nere i mossen sedan en sväng med Essa på fälten.

Missan tog genast upp en grupp på fyra rådjur. Efter en stund delade de på sig och en get med två kid drog iväg mot ån. Missan var någon minut efter dem. Rådjuren tog sig över ån men till min glädje slog spärren till och Missan tog sig aldrig över ån trots hög vattenpassion. Istället gick hon bakspår och vips tog hon upp det ensamma djuret, en pinnbock. Jag såg alla djuren men fick aldrig chans att skjuta. Antingen var hållet för långt, farten för hög eller så saknades kulfång. Så kan det vara. Så jag kopplade upp missan och gick hem till gården.

Där jag tog bilen bort till fälten och släppte Essa.

Essa arbetade på fullständigt respektlöst som sig bör hos en vorsteh. Stod för en vadare av något slag säkert i 30 sekunder innan hon reste den. Denna dag var rådjuren extra intressanta så jag fick ropa in henne flera gånger. Nåja, det var i alla fall kul att se inte mindre än 8 olika rådjur på mindre än en halvtimme!

3 kommentarer:

  1. Kul att du verkar ha gott om rådjur. Vi har dåligt. Vi var ute med Ayla en runda på fm men hon fick inte upp något direkt. Gick nog på gamla slag....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är bra med rådjur i år. Många getter med dubbelkid och faktiskt en med trippelkid. Å andra sidan låg jag på rävarna rätt bra i fjor, får väl intrycket av att det är något lite mindre räv i år, inte minst få valpar vilket ju gör sitt till för kidens överlevnad.

      Radera
  2. Kul med så många rådjur! och kul att Essa stod för vadaren :))


    SvaraRadera