Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 28 oktober 2013

Blåsigt värre senare idag

I eftermiddag blir det ordentligt blåsigt. Och eftersom jag jobbar i det område som man beräknar kommer att drabbas hårdast så vart jag glad när chefen direkt när jag kom till jobbet bad mig hålla koll på utvecklingen och bryta jobbet för att fara hem om det börjar bli illa.

På P4 Halland uppmanar sökerhetsdirektören på länsstyrelsen Halland befolkningen att preppa:
– Jag tycker att det är viktigt att man som enskild nu faktiskt är observant och ser på vad som skulle kunna hända, säger Jörgen Peters.

Lyssna: "Man kan bli väldigt överraskad"


Vi får väl se hur det utvecklar sig. Eftersom mitt intryck är att stormen kommer från ett lite annat håll än vanligt så kan det faktiskt gå ner en hel del skog. Ja antagligen inte så illa som vid Per och Gudrun, men ändå så det kan bli jobbigt för de enskilda skogsägarna.

För övrigt är jag inte speciellt orolig. Vi har en hyfsat grundberedskap hemma med bra förråd, vedspis i köket och en grävd brunn som alternativ till den borrade. Antagligen får vi behålla elen, den är sedan ett år tillbaka nedgrävd. Det som kan bli lite jobbigt är att köra hem i eftermiddag.

Uppdatering: Nu har SMHI just uppgraderat stormen till Klass 3. Såhär beskrivs en klass 3 varnign:
Klass 3: Mycket extremt väder väntas som kan innebära stor fara för allmänheten och mycket stora störningar i viktiga samhällsfunktioner. Allmänheten uppmanas att följa upp ny information på Internet, radio eller TV. 
I mitt område varnas för vindbyar på 25-32 m/s i kväll.

Läs vad bloggrannen Cornucopia skriver om detta.

 Uppdatering: Aftonbladet uppger att stormen heter "Saint Jude". De listar även planerade inställda tåg. Men SMHI kallar stormen Simone.

1 kommentar:

  1. Kan skriva om att här blåser det rejält nu och det verkar öka på....

    SvaraRadera