Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 18 oktober 2013

Avbrott i älgjakten - så då jagar jag!

 Idag var det uppehåll i älgjakten så då passade jag och Urban på att jaga lite.
 Vi började nära Urbans gård. Det har varit lite vildsvinsbök på vallarna och i havren.
 Så vi jagade av den mosse som ligger nedanför gården.
 I mossen fanns till slutet av 1960-talet en skjutbana. Här är skyttepaviljongen.
 I närheten av denna skrothög hittade vi färska bök och skrubbmärken från vildsvin. Men något upptag blev det inte. Så vi flyttade oss och lät....
....Essa jaga av ett gärde. Hon stod jättefint för några olika småfåglar. Gör rätt. Men hittar inte det vi får skjuta. Så efter en knapp timmes övnign var hon trött i huvudet och Missan fick göra tjänst igen. Hon tog upp två olika rådjur som hon drev fint. VI såg ytterligare ett halvdussin rådjur men någotn skjutet blev det inte. Som avslutning så hittade Missan ett gryt som hon gick ner i. Första gången hon valt att spontant gå i gryt... Skulle tro att det var räv i grytet, det luktade så. Jag tog henne därifrån eftersom hon var rätt trött. Hon hade trots allt jagat i nästan fem timmar redan.... Hade hon gjort detta i början av dagen så hade jag nog valt att låta henne fortsätta.

2 kommentarer:

  1. Huu då, är du inte rädd när hon går ner i gryt???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte denna gång. Egentligen hade det varit ett enkelt gryt att gräva men jag valde att koppla henne istället. Hade hon varit pigg tycker jag hon borde sprängt räven men nu var hon rätt slutkörd.

      Radera