Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 27 augusti 2013

Hunden är ett av jägarens ansikten utåt!

Hundarna vi har med oss på jakt är viktiga redskap för oss. De är goda jaktkamrater, kanske de allra bästa man kan ha. Samtidigt är de vårt ansikte utåt. Vi måste se till att de sköter sig och inte orsakar några problem eller skrämmer folk. Detta gör följande nyhet från Sundsvalls Tidning rätt ledsam:
Gång på gång ska en jakthund ha jagar hästar på en gård i Njurunda. Nu har hästägarna ledsnat och vänt sig till polisen.
Anmälaren har sagt till polisen att problemet är återkommande.
– Ett par veckor innan jakten börjar släpper någon lös sin gråhund som kommer till anmälarens gård och jagar deras hästar, säger Henrik Blusi vid närpolisen i Sundsvall.
I onsdags kom hunden till hästgården igen och anmälaren har sagt att det samma sak inträffar varje år men att man inte känner till vem som äger hunden.
Sådant där får bara inte hända. För det är sådant som skapar jaktmotstånd och oförståelse för vad vi sysslar med. Jag framhåller att det är varje hundägares skyldighet (alltså inte bara jakthundar) att göra sina hundar HELT TAMDJURSRENA!

Naturligtvis kan det vara svårt när adrenalinet flödar och en höna flaxar upp eller en kanin hanar i blickfånget när hunden drar över en tomt, men på det hela taget tycker jag att det är hundägarens skyldighet. Där får inte under några som helst omständigheter hända att hunden ger sig på tamdjur, om det nu än månde vara får, ko eller häst.

Detta är något jag prioriterat att pränta in i min tyskterrier. Jag är tämligen säker på att hon ger fan i tamdjur när hon är på jakt. Har till och med observerat henne när hon sökt av hagar med tamdjur på jakt efter vilt. Hon kastar bara en snabb blick på kvigorna eller fåren  eller vad det nu månde vara innan hon drar vidare efter sitt egentliga mål. Arbetet med vorstehn har såklart påbörjats, men hon visar inte samma intresse. Eller ja, undantaget våra höns och fasaner då.... 

Så, har du jakthund eller annan hund. Se till att göra dem tamdjursrena. Har ni inte egna djur så klacka på hos någon djurägare och be att få träna mot de djuren. Varje normalintelligent hund går ganska snabbt att få tamdjursren. Själv brukar jag gå in med hunden i band i en hage, eller om det gäller häst närma mig en voljär där ägaren håller hästen. Jag ger noggrant akt på hunden, vid minsta antydan till intresse för tamdjuren bannar jag strängt och hårt. Visar hunden istället intresse för mig eller ignorerar tamdjuren få den såklart beröm. Detta får såklart vidmakthållas genom upprepning en eller ett par gånger per säsong, men innan man börjar släppa hunden skall det sitta till 100%.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar