Med en tysk jaktterrier, en korthårig vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 24 juni 2013

Två karesuandoknivar

Det skiljer 25 år mellan de båda knivarna på bilden. Den ena köpte min hustru inför en fjällvandring. Den andra fick jag hem för att prova och utvärdera. 

I en tid när den mesta produktionen läggs utomlands tycker jag att Karesuandokniven är ett föredömme. De tillverkar fortfarande sina knivar i Sverige. Varje batch är tämligen liten vilket gör att de snabbt kan ändra design eller någon liten detalj om det skulle behövas. 

Kniven med det bruna skaftet håller jag på att prova och utvärdera. Tanken är att den skall utvärderas ur ett praktiskt jägarperspektiv. Några saker jag provat hittills är:
Späntning av tändved. 
Täljning. 
Avbarkning. 
Flåning av grävling. 

Jag vill åtminstone prova urtagning också   innan jag skriver en recension och utvärdering av den. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar