Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 9 juni 2013

Planera för valp

Jag har gått diverse projektledarutbildningar. Vissa bra andra mindre bra, ett projektadministrationssystem som jag har inspirerats av är LFA. Logical Framework Analysis. Det går att bryta ner mycket på ett sätt som ligger i linje med detta tänk. Det systemet användes på mitt gamla jobb, på mitt nuvarande är det LEAN (tänk Toyota) som gäller. Även det ett intressant sätt att angripa verksamheter på.

Hur som helst. Med utbildningar som dessa går jag nu in i projekt vorsteh. För att hålla lite ordning på saker och ting har jag börjat med ett GANTT-inspirerat schema över när olika aktiviteter eller träningsmoment kan/bör påbörjas. Jag har börjat med att åter läsa i Anders Landins suveräna bok Från valp till färdig fågelhund. Där plockar jag ut olika moment och schemalägger dem. Jag kommer framöver att plocka in lite från andra böcker och inspiratörer också för att skapa det som jag hoppas skall funka bäst för mig, familjen och Essa. Hur som helst. Min ambition är att försöka vara lyhörd mot hunden och hennes inneboende egenskaper. Verkar något utvecklas/mogna snabbare/långsammare så får det väl göra det. Jag ser hellre uppmuntran av goda beteenden än tvång även om det sista åxå behövs.

We´ll see. I morgon blir det i alla fall valphämtning!

1 kommentar:

  1. Va kul, ska bli skoj o se dina inlägg framöver. Nu är det bara 2 v kvar tills våra lämnar till sina nya hem....

    SvaraRadera