Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 28 maj 2013

Två knivar på posten

Härom dagen kom det ett paket på posten. Det var från Karesuandokniven och innehöll två olika knivar som jag skall testa och resencera. Knivarna är prototyper så finishen är inte riktigt (om än näst intill), hundraprocentig. Jag har sedan tidigare goda erfarenheter av några av Karesuandoknivens produkter, t.ex. min hustrus slidkniv som hon haft i sisådär 20 år är därifrån. Jag har också köpte en bunt knivblad från dem som jag skaftat. Dessa blad har varit av god kvalitet. Det är alltså inte utan att jag har vissa förväntningar på knivarna som skall testas.

Paketet från Karesuandokniven innehöll två knivar:
En överlevnadskniv med ett ca 10 cm långt rätt kraftigt blad i rostfritt stål. På knivskidan finns ett diamantbryne och ett eldstål.
En avfångningskniv modell större.

Jag återkommer när jag hunnit testa knivarna ordentligt. För att göra det har jag satt upp en checklista med punkter som jag, om möjligt, tänkte prova. Detta innebär att det kommer att dröja lite innan jag presenterar knivarna lite utförligare. Checklistan ser ut som följer, det säger sig dock självt att stickkniven får testas på lite annat sätt än enligt denna lista.:

  • Första intryck.
  • Bladet. Form, slipning, längd, tjocklek etc.
  • Grepp. Material, form, hur den ligger i handen etc.
  • Mekanism, typ, funktionalitet, säkerhet, spärr etc (ffa fällknivar och liknande konstruktioner)
  • Slida, material, upphängning, etc (om sådan finns)
  • Hygien, hur lätt är kniv (och slida) att rengöra?
  • Test: täljbarhet, bra att veta inte minst för späntning av tände till brasan.
  • Test: urtagning och flåning.
  • Test: styckning
  • Test: skära av rep, förslagsvis 8 mm nylonrep.
  • Skärpan. Hur håller skärpan under testerna? Är det svårt att bryna upp kniven till ny hög/godkänd skärpa?
  • Sammanfattande omdöme

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar