Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 23 maj 2013

Barn och vapen - glädje och tragedi

För mig är det en självklarhet att mina barn, om de vill, skall få lära sig skjuta med gevär. Pajken, som är 6 år, har följt med några gånger. Tösen är inte lika intresserad. Om jag hade haft möjligheten och stödet från mina föräldrar att hitta vägen in i jakt- och sportskyttet så tror jag att jag skulle fastnat där redan för 30 år sedan. Som det var nu sköt jag luftgevär på farsans lantställe. Där var vi kanske en gång i månaden och då gick det lätt en 500 skottsask med diaboler på en förmiddag.....

Hur som helst. Snart fyller min dotter nio. Hon har börjat skriva önskelista. Den innehåller ungefär det man kan förvänta sig av en tjej som skall fylla ni. Pajken fyller inte år förrän i november, men han har ändå börjat skriva sin önskelista. Den innehåller bland annat önskan om ett.....
Nu har jag i och för sig planer på att skaffa ett litet luftgevär som ungarna kan få börja träna med. Självklart under uppsikt. Det kan bli rätt farligt med ungar som handskas med skjutvapen i allt för unga år.

CNN skrev för ett par veckor sedan om en femårig pojke i Kentucky som fått en bössa i födelsedagspresent av sina föräldrar. I delar av USA är detta ingen ovanlighet, att barn skall få tillgång till vapen ses som självklart. I detta fall gick det illa. Pojken lekte med bössan när hans mor gick ett ärende. I leken sköt han ihjäl sin två år gamla lillasyster.

Hemskt, oerhört hemskt. Men absolut ingen ovanlighet i USA. För lite drygt en månad sedan sköt en fyraåring ihjäl en 48 årig kvinna i en liten by utanför Nashville, Tennessee. Och bara någon dag senare sköt en fyraåring ihjäl en sexårig lekkamrat i New Jersey. Problemet är egentligen inte vapnen i sig utan att barnen får tag på dem.

Att skjuta tillsammans med ett barn är fantastiskt roligt. Men det är ansvarsfullt. Man måste var extremt noga med säkerhetsrutinerna. Man måste arbeta med att lära barnet exakt vad som gäller för att ingen skall riskera att komma till skada. I det perspektivet så tycker jag faktiskt att det är ganska vettigt med de svenska förvaringsreglerna. Att vapen skall förvaras under säkert lås. Då vet man att barnen inte kommer åt vapnen utan att man själv är med.

Jag kommer naturligtvis inte att ge min son ett gevär. Det är han inte mogen för. Men uppenbarligen tycker en del i USA att en ännu yngre pojke kan ha egna vapen. Risken är då att barnet ser vapnet som en leksak och inte det livsfarliga redskap det faktiskt är.
Och där finns företag nischade mot barn, t.ex. har Crickett Firearms My first rifle som slogan. Bland deras nischade bössor finner man t.ex. ovanstående enskottare i kaliber 22LR för småtjejer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar