Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 9 april 2013

Viltvårdsprojekt ledningsgata del 1

Härom dagen påbörjade jag ett viltvårdsprojekt jag haft i åtanke ett tag. Det hela faller tillbaka på att vår nätägare nu grävt ner den starkströmsledning som löpt över vår mark, i skogen bortom vår äng. Eftersom vi har gott om träd att gallra bort så är vi inte i behov av någon skogsplantering på det halvannat hektaret som ledningsgatan upptog. Istället fick jag en idé till viltvårdsprojekt som jag tänkte testa.
Först letade jag rätt på en bunt pluggbrätten jag hade liggande. Satte ett par pallkragar i varmt läge invid ladugårdsväggen och började plantera.....
Det jag satte var:
  • Äppelkärnor
  • Hasselsticklingar
  • Äppelsticklingar
Tror inte på äppelsticklingarna men man vet aldrig. Sedan har jag en massa frösådda tallplantor att flytta från en annan äng.

Tanken  är att plantera bärande träd och träd som kan tillåtas buska sig. Allt för att skapa optimalt med foder på fattig mark. Vi får väl se hur det går. Antar att jag återkommer med nästa del i detta långsiktiga projekt till gagn för det vilda antingen när det är dags att flytta tallarna eller när det börjat växa i pluggbrättena....

3 kommentarer:

  1. Äpple är svårt.. Nypon är enkelt..
    Salix är lättodlat annars..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill inte ha salix eller asp (hybridasp) utan äpple, hassel och tall, kanske körsbär. Vi får väl se varthän det landar. Det är i alla fall värt ett försök!

      Radera
    2. Nypon är ju faktiskt ett bra förslag. Det skall jag ta en ordentlig funderare på!

      Radera