Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 29 april 2013

Från hot till handling - vargförespråkare går över gränsen

Jag vet inte hur många gånger jag skrivit om det vid det här laget, hoten mot jägare alltså (en del äldre blogposter hittar ni här och här). Hot som primärt är kopplade till vargfrågan. Som väl var stannar det foftast vid hot men inte alltid. För tre timmar sedan publicerade DT följande på sin hemsida, jag citerar (fet stil är min markering):
Mitt på dagen, intill riksvägen i Grycksbo, blev Sven Danielsson brutalt nedslagen av tre maskerade personer beväpnade med baseballträ.
Han träffades av flera slag och sparkar.
- Innan personerna åkte från platsen sa de åt mig att jag inte ska uttala mig om vargar, uppger Sven Danielsson.
Han försvarade sig och slog tillbaka, men blev blåslagen och har fortfarande mycket ont.
– Näsbenet gick av, okbenet under höger öga är skadat och ryggen är blåslagen, säger Sven Danielsson.
Händelsen är polisanmäld. Vakthavande befäl på Polisen i Falun bekräftar att det finns en anmälan om grov misshandel och att förundersökningen pågår. Ärendet hanteras av kriminalavdelningen i Falun.
Vidare står det:
Själv kopplar Sven Danielsson ihop misshandeln med ett uttalande om vargar som han gjorde i Falukuriren i samband med sin 70-årsdag i mars.
– Innan personerna åkte från platsen sa de åt mig att inte uttala mig om vargar. Jag är vargmotståndare, säger Sven Danielsson, som inte ser något annat skäl till att någon skulle ge sig på honom på det är sättet.
Han är jägare och har jagat i över 60 år. Trots att han är medlem i två jaktklubbar i Dalarna vågar han inte jaga och släppa sin hund Packall under jakten.
– Jag vill inte riskera att han attackeras av varg. Jag har flera jaktkollegor som fått sina hundar tagna av varg. Många av jaktkollegorna har hört av sig och besökt mig. De är mycket arga, själv är jag urförbannad.
– De måste ha spanat på mig och sett att jag gick ut. Mina grannar hjälpte mig hem efter misshandeln, tror Sven Danielsson.
Vargförespråkarnas värsta mörkermän har alltså gått från ord till handling. Jag förväntar mig kraftfulla avståndstaganden från SNF, Rovdjursföreningen och WAS, eventuellt även utfästelser om belöning. Annars lever de inte upp till det de tidigare sagt sig stå för, eller kanske snarare fördömma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar