Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 7 april 2013

6 årig premiärskytt!

Igår var pajken, 6 år gammal, med på skjutbanan. Jag lät honom skjuta med min CZ455 i kalibern 17 hmr. Ingen märkbar rekyl och ringa knall. Perfekt att börja skjuta med på 100 m banan.
Även om vapnet är litet, pipan är kortast lagliga, så ser det stort ut i en liten persons händer. Han riskerade i alla fall inte att bli medlem i halvmåneklubben....
Här ser man att pajken ligger helt rakt. Bra för rekylupptagningen om man vill skjuta på lite längre håll i framtiden....
Hållet var 100 m och pajken lyckades hålla ihop sina serier riktigt väl. På bilden syns 9 av 10 skott i en serie. I princip inom en snusdosa. Det 10:e skottet satt lite längre ner till vänster. Samtliga 40 skott pajken sköt hade suttit inom träffområdet på en pappälg. Som pappa är jag givetvis stolt över detta hans första besök på skjutbanan!

6 kommentarer:

  1. Så bra!! Kul att han kan börja redan nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag med. Det blir lite lättare när jag bytt till 22LR pipan istället. Sänker ammopriset något...... Har sisådär 5000 22LR skôtt liggande....

      Radera
  2. Svar
    1. Jag vart stolt. Nu gäller det bara att hålla det på en nivå som gör att han fortsätter att tycka att det rä skôj!

      Radera
  3. Det ska börjas i tid! Bra jobbat av sonen, han verkar ha bra anlag :-) Och bra jobbat av dig med denna fina blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar tackar. Alltid kul med lite uppmuntran! Både för far och son!

      Radera