Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 21 februari 2013

Fortsätter envist min upplysningskampanj

Jag fortsätter envist och enträget min serie med artiklar om jakt och viltvård i Åter - tidning för självförsörjning och alternativt boende på landsbygden. Jag har nu hållit på i över två år och är inne på artikel nr 9. Jag har insett att jakt för många i åters läsarkrets absolut inte är något självklart och att det finns stora fördomar kring jakt. Det betraktas inte heller som speciellt "alternativt" eftersom det ju är så vanligt med jägare. Men jag kan ju tycka tvärt om. Att ordna sitt eget kött idag är alltid alternativt i förhållande till rådande samhällsnorm och då kvittar det om det är via jakt, kaninuppfödning i garaget eller om man har en gård med djur. Jag hoppas och tror att artiklarna inspirerar någon att ta jägarexemen och många att fö en ökad förståelse för jakt.

I det senaste numret skrev jag spretig artikel om väldigt olika saker:
  • Om hur man sätter upp en saltsten på bra sätt samt saltets betydelse för viltet.
  • En uppmaning att förlägga avverkning av lövträd till när vintern är som hårdast för att ge viltet lite extra mat. 
  • Om hundägarens ansvar att göra sina hundar ointresserade av tamdjur, utgångspunkten var jakthundar men jag var tydlig med att det egentligen gäller alla hundar.
  • Tips på en släpsnara.
Nu över till en fråga. Har ni några tips på vad jag kan skriva om. Saker som ökar förståelsen för jakt och viltvård, eller kanske bara något kul gör det självtips? Några idéer jag har för framtida artiklar är torka kött, tillverka en jaktkniv, samt hur man kan tänka när vildsvinen kommer till byn.  Men om ni har några geniala tips är jag öppen för dessa!

4 kommentarer:

  1. Jag tycker dina artiklar i Åter är bra. En anledning till att jag prenumerarar på åter är just att den inte är kapad av "veganer" som så mycket annat med miljöintresse. Istället belyses företagsamhet det är inte fult att tjäna pengar och just djurhantering.

    Kanske du kunde skriva lite om jaktens grunder. En jaktskola? Sedan om specialjakt av olika vanliga djur.

    Förresten tycker jag det verkar finnas väldigt får rådjur och harar på Dalsland? Vet du hur det är med det?


    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar, det var vänliga ord. För övrigt instämmer jag i det du skriver om Åter. Redaktören är ganska pragmatisk, han fick ordentligt med läsarkritik när jag började skriva om jakt men han tyckte att det var viktigt att få med så då tog han en förlust på X antal prenumeranter för att få en bättre helhet. Det skall han ha all ära av.

      Skall fundera på vad jag kan göra med dina tips.

      Få rådjur i Dalsland, ja delvis så hänger det väl ihop med att lo-stammen har ökat ordentligt i de trakterna sedan har vi en del varg. En sak till som man inte skall underskatta är de senaste stränga vintrarnas hårda populationsreglerande effekt. Kan tänka mig att det varit svårare för dem där än här nere hos mig och här var det ändå väldig svårt. Hararna vet jag faktiskt inte, vågar inte spekulera i det annat än att det är ett småvilt med väldigt märkbara topp och bottenår.

      Radera
  2. En artikel hur man på bästa sätt hanterar en viltolycka. Hur man gynnar mångfalden avseende insekter och växter till förmån för viltet. Hur man kommer igång med skytte tex med luftgevär om man har tänkt att ta jägarexamen så småningom. Varför jakten behövs,tex på vilket vis människorna gynnar kråkfågel med sitt jordbruk och soptippar mm,om naturliga svängningar i viltstammarna,rovdjur kontra betesdjur mm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra uppslag. Skall fundera på dem. Tack!

      Radera