Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 20 januari 2013

Nya böcker om jaktvapen

Efter flera års tomrum så har helt plötsligt inte mindre än TVÅ böcker om jaktvapen kommit ur. De kom med ungefär 2 veckors mellanrum! Båda ligger på mitt nattygsbord för genomläsning och recension här på bloggen. Böckerna är:
Eirik Moen, skribent i vapentidningen, har på Settern nu utkommit med boken Allt om jaktvapen. Pretentiös titel som inte riktigt fylls då Moen är primärt intresserad av kulvapen och därför behandlar hagelvapnen lite styvmoderligt. Hur som helst, mitt första intryck av boken är att den är riktigt användbar och bör stå i varje bokhylla hos de jägare som är intresserade av sin utrustning.
Tobias Hassel, även han skribent i vapentidningen, har på eget förlag gett ut den inte alls så lilla En liten bok om hagelvapnet. Detta är en bok som kompletterar Moens då den går på djupet i just hagelvapnens värld. Eller snarare brytvapnen för där finns en hel del om alla typer av brytvapen. Om jag blott får 1% av innehållet att fastna i mitt huvud så kommer jag att ha ökat min kunskap med säkert 100%, därtill vara kapabel att briljera inför mina jaktkamrater. En tveklös bok för den som är intresserad av sina redskap, och en bok vars kostnad man nog har igen när man skall handla ett begagnat hagelvapen. Den instruktion Tobias ger för hur man går igenom ett begagnat hagelvapen gör att man med lätthet kommer förbi de värsta fällorna som man kanske annars skulle falla i! Denna bok har jag snart läst ut så ni får om någon vecka eller så en mer fullödig recension av den.

Tills vidare får ni nöja er med denna teaser kring två mycket intressanta böcker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar