Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 9 januari 2013

Några tankar om kommentarer, bloggar och jakttidningar



En av sakerna som gör en blogg till något annat än papperstidningarna är just den chans till dialog man får med läsaren via kommentarerna. Kommentarerna är bra att betrakta som samtal, och när någon säger något till en så hör det till god ton att man svarar…
Jag tycker personligen att det är bra att kommentarerna granskas och godkänns av den som äger bloggen innan de publiceras. Alternativt kan man använda sig av ordverifiering. Problemet med ordverifiering är att det för många är väldigt svårt att faktiskt se orden på bilderna.
De problem som jag råkat ut för i kommentarerna på mina bloggar är spam och hot samt i någon mån troll.
Spamkommentarer kan vara att någon eller några pumpar in samma budskap i mängder av kommentarer. Det kan också vara kommentarer som är ren reklam för något i sammanhanget helt irrelevant, t.ex. nakenbilder.
Hotkommentarer är aldrig trevliga. Jag har fått en del kommentarer som gränsat till hot när jag skrivit om problemen med vargförvaltningen. Dessa inlägg har jag dock försökt hålla på en saklig och ick-personlig nivå vilket nog sorterat bort en hel del hot. Däremot har jag fått mängder av hotfulla kommentarer på de inlägg jag skrivit som behandlar omhändertagandet av ”söta” djur, inte minst när jag gav en ingående beskrivning i bild och ord kring hur man flår och tanar en iller.
Troll är ett helt annat kapitel. Det är kommentarer som är medvetet provokativa i någon riktning. De är antingen totalt felaktiga och irrelevanta eller så brukar de vara så extremt hårddragna och snävt fokuserade att de inte går att besvara utan att man avviker från det ursprungliga ämnet. Det är inte helt ovanligt att man får kommentarer som tar upp vargar bara för att det finns fördomar kring hur jägare tänker kring just vargar.

En tidning som upplevt stora problem med kommentarer är Jaktjournalen. Man har under en längre tid upplevt problem med kommentarerna på deras nyhetsflöde (som funkar enligt ungefär samma principer som en blogg). Kommentarerna har inte varit sakliga, där har förekommit förolämpningar, svordomar mm. Men det man verkar ha hängt upp sig på från redaktionens sida är att det utvecklats diskussioner mellan de som kommenterar. Kommentarerna på Jaktjournalen var tydligen bara avsedda att gälla själva nyheten.....

Idag gör Jaktjournalen det åter möjligt att kommentera. Man har faktiskt valt en förvånansvärt "hård" väg i fråga om kommentarer, såhär lyder de nya reglerna för kommentering på Jaktjournalens hemsida:
Bäste prenumerant
Här får Du som seriös jägare en möjlighet att kommentera våra nyhetsnotiser. Självklart ska de vara sakliga, fria från svordomar och väl formulerade. Vi ser gärna att du deltar i debatten, men kom ihåg att det är nyhetsnotisen som du ska kommentera, inte andras kommentarer.
Samtliga kommentarer kommer att granskas innan de publiceras på vår hemsida. Detta kan ta olika lång tid beroende på redaktionens arbetsbelastning. Bryter din kommentar mot någon av ovanstående regel raderas den.   Vid grova och uppenbara övertramp av våra kommentarsregler kan Du bli spärrad från denna funktion.
Eftersom du loggar in med prenumerationsnummer och postnummer har vi full kontroll på vem du är. Dina kommentarer kommer att skrivas under med ditt förnamn och första bokstaven i ditt efternamn.

Välkommen att kommentera.
 

5 kommentarer:

  1. Jag håller med dig. Sedan jag fick någon som skrev dumma kommentarer ang mitt jaktintresse har jag granskning. Självklart tänker jag på hur jag skriver och publicerar jaktbilder så att det inte väcker anstöt. Så är det tyvärr.
    Många kommenterar att de tycker synd om djuret men har en förståelse att jakt är nödvändigt och att jag gör det på ett bra sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis som i för Fjällripan nedan så satsar du på fotografier i högre grad än mig. Det innebär att dina läsare i högre grad är intresserade av just naturfoto. Då får man nog tänka sig för lite extra mycket vad gäller bildvalet när man tänker visa döda djur. Å andra sidan så tycker jag att det är mycket viktigt att visa döda djur, det är trots allt sådana som blir den röda fina köttbiten som de allra flesta i sverige köper i ett sterilt plasttråg på ICA...

      Skönt att dina läsare är förstående, det känns rätt jobbigt när det dräller in en massa hat och hot.

      Radera
    2. Håller med Susanne. Jag är väl ute mer o jagar aktivt . Jag har publicerat skjutna älgar men på ett icke anstötande sätt. Det har gått bra.
      Försöker förklara varför jakt behövs och sedan att i mitt fall är det ett arv från Pappa som jagade. Då blir det ju så naturligt för mig.

      Sedan den självdöda älgkalven från i våras lade jag ju ut. Det mottogs helt ok. Många blev mer nyfikna vad som hänt och jag lade ju ut svaret fr SVA.

      Jag har ju blandat av en hel del jaktbloggar, naturfotobloggar och hundar. De som inte tycker det är ok lär ju inte besöka mig i fortsättningen.
      Jag har nog inte tänkt på vilken målgrupp jag riktar mig till egentligen. När jag började bloggga var det jaktupplevelser och vad som är på g med hundarna. Ville dela med mig av mitt stora intresse sedan uvecklade det sig till att ha med kameran och fotografera natur och djur.

      Radera
  2. Det där med att svara på kommentarer tycker jag är svårt, jag vill göra det i min egen blogg, men vet inte/tror inte att någon går tillbaka och letar efter svaret...? iofs beror det ju på vilken fråga det är och hur intresserad man är av det svaret...

    För ett tag sen fick jag ju mycket otrevliga kommentarer men det har tack o lov slutat nu...lite reklamspam förekommer dock, men alltid på gamla inlägg som jag kan radera eftersom jag granskar alla kommentarer som är äldre än en dag. Ordverifieringen tycker jag är omöjlig att tyda!

    Sen måste jag säja att jag blivit negativt påverkad av att lägga ut bilder av döda djur...inte för att jag har har så många sådana bilder att visa ;) förutom några fällda fåglar, men i den första bloggen lade jag ut bilder när vi flådde en mård utan att blinka, tyckte det var helt naturligt (det tycker jag än) men det känns inte lika lätt att göra det nu för risken att väcka anstöt...konstigt...Tror att det förståss har med att göra att många av mina "läsare" inte är jägare och att många av mina inlägg inte handlar om jakt. men vadå, om jag nu skulle skjuta en älg så vill jag ju visa den!....

    Hoppsan, det blev visst en lång kommentar det här :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en stor läsargrupp som är primärt intresserade av dina fina djur och naturbilder, kan tänka mig att en del av dem är lite känslig för bilder på döda djur. I mitt fall är målgruppen primärt jägare så jag lägger i högre utsträckning ut bilder på döda djur, även om jag alltid tänker igenom vilka bilder jag väljer. Man behöver inte välja en bild på en räv som fått en kantträff av en varmintkula (blir väldigt slaskigt).

      Jag försöker för egen del hålla svar på kommentarer till blogposten men jag håller med dig om att det är lurigt med det där om folk återkommer eller ej. Det hade jag inte riktigt funderat igenom odrentligt när jag skrev ovanstående blogpost.

      För övrigt tror jag de flesta som hållit på ett tag inser betydelsen av att ha granskning av kommentarer. Och vi är nog ganska många som har problem med ordverifieringen i takt med att spamrobotarna blir mer avancerade och verifieringen måste göras svårare. Näe, granskning är bättre.

      PS: det är inget fel på långa kommentarer, det betyder bara att inlägget väckte tankar eller krävde ett svar!

      Radera