Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

lördag 3 november 2012

ÄNTLIGEN! Allt klaffade!

 Det var uselt väder idag. Regnet vräkte ner men jag har bra kläder så jag brydde mig inte så mycket. Jag släppte Missan i en bokskog. Hon tog upp ett drevdjur nästan direkt-. Jobbade med det kanske 10-15 minuter innan hon sökte sig tillbaka till mig. Överlag höll hon sig rätt nära mig idag, hon sökte sällan ut mer än något hundratal meter, kanske berodde det på regnet. Kanske berodde det på något annat, men hon brukar söka ut bättre.

Vi fortsatte genom skogen utefter åsryggen. Efter ungefär en timme svängde vi och började arbeta oss tillbaka. Då valde jag att vägen nedanför den åsrygg vi följt tidigare. När vi passerat en liten punkthöjd fick Missan korn på ett spår som måste vara färskt. Jag har märkt att hon sällan skallar på spår som är äldre än 5 minuter. Nu skallade hon bra rusade iväg. Jag stannade på upptagsplatsen, den var öppen och fin. Jag såg en skymt av ett ensamt drevdjur efter ett par minuter. Sedan buktade det mot vinden för att vända om och närma sig gläntan. I kanten stannade han. Spanande och lyssnande avvaktade han.

Då fann den röda pricken bröstkorgen och den ljuddämpade bössan brakade till. Råbocken gjorde en bakåtvolt och blev liggande.....
 En lite råbock blev Missans första fällda drevdjur!
Den döda bocken var mycket intressant för en lite terrier....

3 kommentarer: