Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 18 oktober 2012

Vad skall Missan användas till?

Fick frågan för ett tag sedan - Vad skall Missan användas till? Den är ju relevant den frågan, helt klart.

Utgångspunkten är att jag vill vara oberoende, jag vill kunna klara den jakt jag bedriver och de situationer jag hamnar i på egen hand. Jag har självklart sneglat på vad de övriga i mitt primära jaktlag har för hundar och i någon mån sökt funktioner som inte finns bland dem.

1/ eftersök. Om/när jag dabbar mig och orsakar en skadeskjutning vill jag kunna reda upp det själv. Jag ville därför ha en hund kapabel för eftersök, och då inte bara av klövvilt utan även efter räv och grävling samt snart vildsvin.

2/ drevjakt. Att jaga med hund är kul, men det är inte så kul att behöva ringa runt en massa för att hitta någon som skall släppa hund. Att kunna gå ut när man har tiden för det känns viktigt. Det kändes också viktigt med en hund som inte blir borta en hel dag utan att hunden skall ha förhållandevis korta sök- och drevtider.

3/ vildsvin. Vi har vildsvin på gång i mitt primära jaktområde. Eftersom ingen annan i jaktlaget har vildsvinshund såg jag gärna att min hund skulle ha potential att ta sig an detta vilt.

4/ räv. Vi har i princip inga rävhundar i jaktlaget och definitivt inga grythundar. En stor brist tycker jag. Ja överlag är räven rätt lågt prioriterad bland många av mina jaktkamrater. Det ville jag åtgärda, en tidig tanke var faktiskt en stövare, men så blev det ju inte....

5/ storlek. Eftersom jag åker mycket kors och tvärs med såväl bil som tåg så var storleken avgörande. Skulle jag ha hund behövde den vara liten till storlek.

Vart landar man då? Jo i gruppen småhundar. Iofs tycker både jag och hustrun att weimaraner är världens finaste hund, men den är stor så den går bort. Taxar kikade jag lite efter, men det är ju inte sådär jättevanligt med grytintresserade taxar längre. Alternativet var en terrier av något slag. Vi pratade jack russel och foxterrier. Jag nämnde borderterrier men det gillades inte alls. Jag nämnde inte tysk jaktterrier (det var medvetet), och vid något tillfälle nämnde hustrun tysk jaktterier. Då högg jag direkt och letade snabbt upp Kalle som hade en lämplig kull på gång. Efter en del strul fram och tillbaka så blev det en liten tik från Kalles kennel Gamekeeper´s. Jag har inte ångrat det. Hustrun är ibland lite sur på att vi har hund, men gillar trots allt det lilla yrvädret...

Och hur stämmer tyskterrier med min spec så som den angivits ovan? Jo, låt mig saxa några rader från TJT-klubb:
Liksom flera andra raser med tyskt ursprung så är den tyska jaktterriern utvecklad för att vara en mångsidig jaktkamrat. Dess största användningsområde är för jakt på vildsvin och grytjakt, men den driver gärna allt annat klövvilt och räv samt ibland hare. Den är också användbar för eftersök och kan med fördel tränas för spårning av skadat vilt och för apportering.
 Bredden i användning stämmer ju rätt väl med min spec enligt ovan. Men hur är det med storleken då? Ras-standarden föreskriver:
Mankhöjd:
Hanar: 33 till 40 cm
Tikar: 33 till 40 cm
Vikt:
Hanar: 9 till 10 kg
Tikar: 7,5 till 8,5 kg
Kort sagt en  smidig lite hund. Den kull jag kikade på förutsades bli i det mindre storleksintervallet, vilket passade mig bra. Missan väger nu nästan precis 7,5 kg och har gjort det i ett par månader. Kanske lägger hon på något hg muskler om hon får jobba mycket men större än så kan jag inte tänka mig att hon blir.... En hund som man lätt tar under armen med andra ord. Det känns med andra ord som att tyskterriern stämde tämligen klockrent på min specifikation. Undantaget grytinslaget så hade givetvis wachtel varit ett hett alternativ, inte minst som min kära hustru hade en spaniel som barn så där finns en grundläggande positiv inställning till dessa hundar.

1 kommentar:

  1. Jättebra skrivet..för det var väl jag som undrade i kommentaren.
    Den nye vi har nu skall bli grishund, han har tränats på gryt i DK. Nu skall han prova honom i hägn i Sverige på gris...

    SvaraRadera