Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

söndag 28 oktober 2012

Jakt hundar som tar tamdjur

Läser på en del forum om jakthundar som tar tamdjur. Allt ifrån kaniner och höns till får. Även i media lyfts det ibland fram. Det är ju skit och leder bara till att vi får dålig publicitet. Nu skall man väl i ärlighetens namn vara medveten om att det som den drabbade kallar för jakthund döljer sig många sällskapshundar men för resonemangets skull spelar det ingen roll.

För mig var det en självklarhet att INNAN jag startade någon form av jaktträning av Missan så skulle hon börja tränas i vad hon INTE får göra. Det jag började med var att jaga bilar..... Sedan fortsatte jag med våra höns och får. Missan är ingen dum hund så hon har fort fattat galoppen. Kor har vi tränat mot på lite håll, detta har visat sig funka i praktiken. Missan har följt rådjursspår genom kohagar och fullständigt ignorerat kreaturen. Häst har vi tränat hos några vänner som har lugna hästar under strikt kontroll. Det tog inte många minuter för Missan att hellre sitta på rumpan och klia sig bakom örat än ens titta åt hästen. I de flesta situationer tror jag nu att Missan skulle avhålla sig från att ge sig efter tamdjur.

Min fundering är givetvis varför inte alla jägare arbetar på liknande sätt. Undantaget kan ju givetvis vara de som jagar i trakter där det inte förekommer tamdjur, men då behöver väl hunden generellt sett vara ointresserad av tamren.

Kanske skulle kurser i tamdjursrenhet kunna vara något för olika rasklubbar samt jaktförbundens hundsektioner att börja erbjuda? Kanske finns det redan, men jag kan inte erinra mig att jag skulle ha sett det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar