Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 17 augusti 2012

Missans första grytjakt

När jag tagit hand om gårdagens bock kom Jonas över med sin dotter Tindra. Vi hade kommit överrens om att släppa Missan i gryt för första gången.

Sagt och gjort. Vi for iväg till ett rävgryt som jag trodde skulle kunna vara bebott, inte minst som det var stekande hett och jag hoppades att rävarna sökt svalka i grytet. Men detta var tomt så vi for vidare.

Gryt nr 2 letade Missan sig fram till på egen hand. Hon for runt sisådär 10 minuter rätt tveksam innan poletten föll ner och hon hoppade ner i grytet.....

....och blev kvar i en och en halv timme. Var tionde minut kikade hon upp och hälsade innan hon drog ner igen. Vi hörde inga skall däremot insåg vi att grytets gångar sträckte sig bortåt 30 m på längden och ett par meter på bredd. Djupet vågar jag inte ens tänka på.... Riktigt modig liten hund. Som är helt utslagen av trötthet nu.

Enda smolket i bägaren var att hustrun slog i underredet på bilen när hon skulle köra ner och kolla hur det gick. Oljetråget sprang läck.... Djävla skit!

2 kommentarer:

  1. Vad duktig hon är...jag skulle dock aldrig klara av att ha en grythund. Skulle vara för rädd om vad som kan hända....
    Kul att hon är så på med det mesta....skall bli kul att följa henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som om jag har fått tag på en lättsam hund som är just pigg på det mesta. Med tanke på att hon även gillar att bära saker i käften så skulle jag säkert kunna jobba med apportering också. Men det har jag inte riktigt hunnit börja med ännu....

      Jag kommer dock att ta det lugnt med ytterligare grytbesök eftersom hon är rätt ung ännu så länge. Eller snarare, jag kommer att se till att det blir mer begränsade gryt. Detta var enormt!

      Radera