Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 27 augusti 2012

Lördagens loppisfynd

Det lokala fotbollslaget har storloppis i lördags. Vi drällde dit efter någon timme eller två och gjorde en del fynd. För 40 kr fick jag t.ex. följande böcker:
  • 3 gamla jakttidskrifter från 1930-talet
  • Eftersök på fågel av Sten Christoffersson & Lars Johansson
  • Injagning av jakthundar av Stellan Andersson
  • Sålär du hunden spåra av Arvid Cederström & Lennart Agensjö
  • Passning av älg av Alf Andersson
Ingen riktig höjdare men klart läsvärda! Och så gick ju pengarna till något gott....

2 kommentarer:

  1. Om varg och remissvar
    Du skrev tidigare att du skrivit ett remissvar och inte fått det infört på listan. Jag skrev ett remissvar (inte alltför väl utarbetat och delvis föråldrat). Efter ditt brev skrev jag till ansvarig dept sekr och undrade om de hade en speciell "hemlig" lista för "privata" svar. Jag fick svar som jag tolkade att ALLA privata svaren skulle med också, men när jag nu tittade så var det bara två privata svar, mitt hade tillkommit. Jag läste idag en insändare från centerpartister med frågan varför så få svar inkommit så svaret är alltså att det är för att de inte tagits upp på listan. Men skall man tro på listan så är det bara jag och en till som hörsammat jordbruksministerns vädjan om synpunkter. Lite förvånande med hänsyn till hur många som är engagerade i kommentarsfält på exvis jakt och jägare.
    Inte ens jägarna verkar särskilt intresserade att utnyttja att en genetikprofessor tycker att vargjakt motiveras av sin genetiska urvalseffekt, det står inte i jägareförbundets remmissvar. Några "jägare" borde ju vara intresserade av och kompetenta att bedöma effekten av jakt på villebrådet och att diskutera det med en på urvalseffekter kompetent genetikprofessor.
    Inte ens sådana som du som är intresserad och lägger ned mycket och kvalificerad tid är särskilt intresserade att hänga på grejor som min Newsmillartikel som jag tycker ger en politisk lösning och är bra för vargens genetik. Det är kanske att myndigheterna med utmattningsteknik lyckats reducera vargmotståndet från de mer kvalificerade tyckarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dag!

      Intressant iakttagelse. Delvis är det något av en trötthet från min sida. Sedan finns det inte så himla mycket tid över för min del just nu. Jag har kört "light" artiklar ett tag på bloggen, detta beror på:
      1/ Har väldigt mycket att göra på jobbet med flera viktiga deadlines.
      2/ Jaktsäsongen har börjat, jag lägger så mycket tid jag kan på att vara ute i skog och mark.

      Men min målsättning är att så snart som möjligt ge mig i kast med vargfrågorna igen, då givetvis även med din Newsmillartikel som jag dock åter behöver läsa igenom och fundera lite över innan jag kan kommentera den. Först har jag dock en rapport som skall in till NV senast 7/9 och ett par ansökningar om forskningsanslag som skall in senast 27/9. Så just nu är det lite annat som prioriteras.

      För övrigt är vi många som uppskattar ditt engagemang och dina synpunkter på vargfrågan. De är en saklig frisk fläkt i en debatt fylld av lågvattenmärken. Självklart följer jag din blogg även om jag sällan kommenterar.

      Radera