Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 30 juli 2012

In i dimman....

....kan man säga om min rävjakt härom natten. Jag valde att bevaka ett gärde som ligger rätt lågt och är rätt blött. En gammal våtmarksmad. Förutsättningarna var bra, höet hade just vänts och jag satt bekvämt tillbakalutad vid en stenmur på en ås som överblickade maderna suveränt. Täckte in 180 grader och hade sikt på bortåt 700 m. Optimala förutsättningar.

Förutom att marken och vattnet var varmare än luften och därför dök dimma upp redan vid 21.30 snåret.

Jag valde då att flytta till baksidan av den åsrygg jag satt på. Torrare men mindre överblick. Ställde mig bekvämt på pass bakom ett par storbalar som inväntade plastning. Tiden gick och vid 22.30 dök det upp ett par rävvalpar på skjutavstånd. Kollade in dem noga i kikaren och började förbereda ett skott. Skjutställningen var näst intill optimal, framåtböjd över en storbal. Stabilt och avslappnat.

Jag fångade in den första valpen i kikaren. Hörde en traktor en bit bort. Såg en strålkastarreflex i kikaren. Valpen blev varsk, betraktade traktorn och drog som en löning tillsammans med sin kompis. Traktorn puttrade upp till mig och jag språkade lite med Tomas innan han for vidare. Jag stannade en halvtimme till, sedan var skjutljuset borta och jag fick återvända hem. Såg ett avsnitt av Hell on wheels innan jag gick och lade mig.

1 kommentar:

  1. :-) attans då...vilken tajming av bonden då...hoppas på bättre tur nästa gång du skall ut

    SvaraRadera