Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 25 januari 2012

Jakt och akutsjukvård

Jag har åkt till sjukhuset en gång under pågående jakt. Som väl var handlade det inte om något akut. Snarare var det en kallelse till vårdcentralen för att min läkare skulle följa upp mitt blodtryck. För så är det, jag tillhör den stora minoritet av vår befolkning som behöver kontrollera blodtrycket med hjälp av mediciner. Det besöket var roligt, läkaren ordinerade mig mer jakt eftersom det medicinerade blodtrycket efter en intensiv jaktförmiddag var så bra det kunde vara.

Men alla har inte så harmlösa orsaker att uppsöka sjukvården under jakt. I Svensk Jakt Nyheter (nr 1/2012) som kom för ett par veckor sedan hade man plockat fram statistik på hur många som skadas under jakt. Statistik från ett halvdussin sjukhus utgjorde basdatan. Denna statistik kan sedan överföras till jägarkåren i stort. Då ser man ett par intressanta tendenser. Den vanligaste skadan är en skärskada i övre extremitet, troligen hand. Den sker i under en söndag älgjaktsmånaden oktober.
4,2% januari
1,8% februari
0% mars
0% april
0% maj
0% juni
0% juli
6% augusti
19,8% september
53,5% oktober
11,4% november
3,6% december
I mina ögon verkar det finnas en klar koppling till de perioder då det jagas älg. Antagligen är det bara så som en god portion av jägarkåren jagar. Att skadorna är fler på hösten och uteblir under yngelperioden hänger givetvis ihop med jakttabellens konstruktion. Jag återger nu även vilka veckodagar det är vanligast med skador:
17% måndag
12,5% tisdag
10,1% onsdag
6,5% torsdag
9,5% fredag
11,9% lördag
32,1% söndag
Mest skador under helgen och måndag+tisdag. Hänger det också ihop med hur vi brukar jaga? På helgerna är fler ute och jagar och så har vi älgpremiären en måndag.... Dippen på torsdagar har jag förståelse för. Kan inte komma ihåg när jag senast var ute och jagade en torsdag...

Men hur ser skadorna då ut? Jo 37,7% har skurit sig, 27,5% har trampat snett, halkat, snubblat etc. Den tredje största skadeorsaken är hundbett, 6%, medan fall ur jakttorn ligger på 5,4%. Vådaskott hamnar på 3,6% och eftersom uppskattningsvis 600 personer uppsöker sjukvård i samband med jakt varje år så innebär det att ca 20 personer vådaskjuts per år. Vådaskjutningarna sker generellt vid gemensamhetsjakt där hagelvapen är inblandade. Skadorna sitter oftast i armar (59,3%) och ben (23,4%). Skadorna utgörs av sårskador (50,6%) och frakturer (17,3%). Sedan finns det givetvis en bunt skador som har med maskiner och utrustning att göra, skador som liknar dem vi ser i jordbruket.

Av detta kan man sluta sig att det egentligen inte är speciellt farligt att jaga om man bara håller på säkerheten och inte gör något överilat. Vi har trots allt bortåt 300.000 jägare (jaktkortslösare + några som jagar utan löst jaktkort) vilka i snitt spenderar typ 20 eller om det var 25 tillfällen på jakt per år. Räknar vi på den lägre siffran så landar vi i 6 miljoner jakttillfällen per år i Sverige. 600 skador allvarliga nog att uppsöka sjukvård ger en risk på 1 promille. Då var det nästan farligare att kila till ICA-butiken och köpa mjölk när jag pluggade i Göteborg....

Hur som helst. Ta det försiktigt i skog och mark! Och utnyttja de sista veckornas möjligheter i jakttabellen väl! Själv tänkte jag åter dra igång lockjakten nu när snön ligger. Det och kråkfågel blir nog tidens melodi resten av säsongen. Möjligen undantaget någon drevjakt på klövvilt om det hinns med. På gott och ont är helgen fulltecknad med andra aktiviteter, bland annat Cirkus Cirkör.

2 kommentarer:

  1. Intressant läsning!Älgjakten är precis som du skriver säkerligen en stor orsak.

    Ser jag på min egen skadestatistik är det skärskador i händerna och framförallt på den kallare delen av året jag åsamkar mig det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Under den kalla årstiden då man är lite stelare i fingrarna så händer olyckan lätt. Vips så har man antingen skurit sig eller åtminstone rispat sig.

      Tre gånger har jag skurit mig så illa att jag fått sy, som mest 6 stygn... Men aldrig i samband med slakt/jakt utan enbart i samband med träarbete. Orsaken har varit: vresträ eller för hårt trä i kombination med lite för slö kniv. Jag har alltså behövt ta i och då har olyckan varit framme. Sedan skulle jag bryna en kniv på fyllan en gång. Det blev ett redigt djupt sår, men där fick det räcka med sårtape eftersom jag delade lägenhet med en läkarstudent....

      Radera