Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

måndag 12 december 2011

Gårdagens jakt

Igår var jag ute med Peder och Pelle. Vi jagade rådjur med Peders ena tax. En unghund som det inte riktigt lossat för tidigare i år.

Vi började med att posta uppe på ett ber. Peder släppte hunden som fick upp ett rådjur efter bara ett par minuter. Drevet drog iväg men höll sig i närheten av Pelle och mig i bortåt en halvtimme innan det försvann till andra sidan kullen. Peder gick iväg och postade om. Efter ett tag postade jag och Pelle också om. Då hamnade jag vid en gammal fägata (se bilden ovan). Men vid det laget hade hunden släppt och försökte hitta tillbaka till husse. Hur som helst, ett drev på bortåt en timme under vilket vi kunde höra hunden minst halva tiden är ju alltid uppfriskande. Vi tog oss därefter en kopp java för att sedan åka till en ny såt. Den bröt vi efter en knapp timme då hunden inte fick upp något.

En trevlig förmiddag i sympatiska jaktkamraters sällskap.

2 kommentarer:

  1. Ja men ni kom ut i a f. Vi hade någon cm snö här o var som var jättefruset igår vilket inte var tassvänligt. Var ni med Citha så blir det nog bra, hon har ju bra föräldrar.Uppfödaren har hel o halvsyskon till min Tyra o han har dömt Tyra en gång.

    SvaraRadera