Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 19 augusti 2011

Pürchen so far

Jag jobbar ganska mycket nu och två månader framöver och är därför väldigt trött om kvällarna. Jag har därför bara orkat gå ut vid två tillfällen sedan den 16:e. Båda turerna har varit kvällspass. Andra turen är nog den som är roligast att läsa om.

Jag kom ut rätt tidigt. Vid 19-snåret kanske. Tog samma trad som två dagar tidigare. Vädret var fint och i princip ingen som helst vind vilket gör jakten till en stor utmaning med de mål/regler jag satt upp.

Vid 20-tiden närmade jag mig en intressant äng. I kikaren såg jag en bock spatsera ut ur den intilliggande skogen. Därefter en get. Jag började smyga frammåt via en dunge. Det var rätt blött så jag fick ta det extremt försiktigt för att inte klafsa allt för mycket.

När jag hade 15 m kvar till ett lämpligt träd att ta stöd mot, ett träd som stod ca 50 m från djuren såg jag dem stanna upp och titta. Men inte mot mig utan mot andra änden av ängen. Sedan hoppade de iväg. Jag kikade bortåt. Såg min granne. Han upptäckte mig och vinkade. Han ropade att han skulle försöka stöta ut djuren.

Jag ställde mig vid trädet och väntade. Inget annat än dimman kom.

Jag väntade. En get med kid kom fram.

Geten hoppade in i skogen. Ett näst intill silverfärgat smaldjur kom fram.

Jag väntade. Ljuset försvann. Jag gick hem. Får ta nya tag en annan dag. Men det var kul att ha sett totalt 5 olika rådjur på samma äng. Dock lite oroande att endast ett av tre hondjur hade med sig unge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar