Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 5 augusti 2011

Nära skjuter ingen hare...

...så skulle man kunna sammanfatta hur min rävjakt gått under de första fyra dagarna som räven varit helt tillåten. Vad menar jag då kanske någon undrar. Jo jag har två jaktturer som speglar detta på lite olika vis:


1: Lockjaktsförsök.

På gärdet öster om bäcken (se bilden ovan) har jag vid flera tillfällen sett räv i skymningstid. Alltså gick jag dit så fort rävarna blivit generellt lovliga (i motsats till skyddsjakt). Jag hade vinden i ryggen när jag placerade mig mellan körvägarnas Y-korsning och den ca 3 m breda bäcken. Det intressanta gärdet slogs för ungefär en månad sedan och hade nu kanske 20-25 cm högt gräs. Med lite tur slås ängen en gång till i år.

Efter att ha tagit det lugnt på platsen en stund, kikarspanat och obsererverat en bock som uppvaktade en get strax norr om platsen där jag satt så drog jag igång pipan. Det var skarp premiär för min crit´r call standard. Eller ja, jag började med lite muspip.

Inget hände på en bra stund. Jag pausade ett tag. Kikarspanade lite och efter en paus på kanske 10 minuter drog jag igång pipan igen. Såg något som rörde sig. Tog ett fast tag om bössan och avvaktade lite. Pep lite igen. Avvaktade. Sedan lyfte jag handkikaren (en kowa 8x42). Öronen var rätt spetsiga. Mörka toppar. Med kikaren för ögonen pep jag till igen. Öronen riktades mot mig och jag insåg att jag satt och spanade på en hare ca 150 m bort...

Mörkret tog vid och jag gick hem. Såg ett avsnitt av Terminator - Sarah Connor chronicles season 2 varefter jag gick och lade mig.


2: Smyg- och lockjakt.

Igår kväll gjorde jag säsongens andra försök. Jag har även här sett rävar flera gånger. Oftast har de rört sig i bildens (ovan) högra del, dvs öster om den raka NNO-löpande traktorvägen. I skogen i norra delen av bilden finns två rävgryt, varav det ena bebott i år.

Det ljusa gärdet på bilden slogs tidigare i veckan och jag misstänkte att det kunde dra räv. Sagt och gjort, när ungarna låg till sängs körde jag dit. Såg räv ute på gärdet och parkerade. Kanske var det fel #1, räven stannade upp och tittade på bilen som då stod sisådär 250 m bort. Efter en stund återgick den till sitt sökande efter gnagare.

Jag smög ut bilen och bestämde mig för att söka upp en plats varifrån jag hade ett par bra skjutriktningar och säkra kulfång för att därefter medelst en muspipa försöka locka in räven med lite muspip. Dessvärre är jag en klumpig en så här i början av säsongen. Räven observerade mig rätt fort och traskade iväg i riktning mot grytet norr om gärdena.

Jag uppsökte trots motgången ett bra läge och satte mig till rätta. Väntade halvannan timme innan jag testade först lite muspip och sedan lite skadad fågel. Inga resultat mer än en vråk som vaknade till och svarade med sitt hesa måslika piääää. När ljuset började tryta tog jag mig hem och såg även denna kväll en råbock med get.
_______________________

Hå hå ja ja. Det lossar tids nog. Och tills dess får man vara nöjd med att man har ett gott skäl att ge sig ut i vår vackra svenska sommarskymning. Och det är ju inte helt fel det heller!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar