Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 23 augusti 2011

Klimatsmart viltkött

Bloggen Eko-Tänk hade för ett par år sedan ett intressant inlägg om viltkött med älgkött som exempel. I exemplet räknas jägarnas resor, embalage för köttet mm mm in och då landar man i följande slutsats:
Eftersom det är mycket som kan ändras i beräkningen kan man nöja sig med en värdesiffra. Det förefaller alltså som att älgköttet ger upphov till runt 5 kg CO2 per kg kött. Faktorer som kan påverka är att ett vuxet djur väger mycket mer. Men, om jägarna åker betydligt längre så är det också en viktig faktor. Likaså naturligtvis om de kör miljöbilar (får max släppa ut 120 g per km).
Vidare skriver Eko-Tänk att:

5 kg CO2 per kg kött ska jämföras med kyckling som ligger mellan 1,5 och 2, eller gris som ligger runt 6 kg. Ris ligger mellan 5 och 6 kg. Den lägsta siffra jag sett för nötkött är 12 kg per kg kött. Men jag har också sett siffror på 45 kg CO2 per kg nötkött.

Det som är orättvist i jämförelsen är att för alla utom älgen talar vi koldioxidekvivalenter och räknar in utsläpp från själva djuret, dess gödsel och dess foder. Det stora problemet med nötkött är att kossor är idisslare och släpper ut en massa metan, som är en starkare växthusgas än koldioxid. Och då börjar det bli intressant, för älgen är också en idisslare. Den bör också rimligen släppa ut en massa metan och då har vi plötsligt en ganska ogynnsam klimatsituation för älgköttet.

Jag vet hur det är för mig personligen i alla fall. Jag kör framför allt bil för att träna skytte. För att jaga kör jag nästan aldrig en meter. Oftast går jag bara ut genom ytterdörren, kollar vinden och låter den styra åt vilket håll mina fötter får bära mig. Vad gäller t.ex. de rådjur jag skjutit genom åren så har jag not inte kört ens 10 km totalt för dessa.... Det är till och med bättre än för mina får som går bakom ladugården. Där har jag kört en massa för att hämta nya livdjur men även för fodret. Ja inte minst för fodret. Så i min värld är fortfarande viltkött bättre klimatmässigt (och ekologiskt) än tamkött. Ja till och med mitt eget tamkött.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar