Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

tisdag 5 juli 2011

Rådjur vs räv

Igår var jag ute en sväng och spanade efter rävvalpar på ett par nyslagna ängar i närheten. Ganska direkt uppmärksammade jag rörelse på ett gärde halvannan km bort. Jag smög närmare. Rörelserna var aggressiva och två figurer rörde sig fram och tillbaka över gärdet. I kikaren såg jag ett mycket aggressivt rådjur driva en räv fram och tillbaka framför sig. Detta pågick i kanske 15 minuter sedan skilde dem sig åt. Rådjuret försvann. Räven satte sig på en liten åsrygg och började skälla. Det lät som en gråtande småbarn från helvetet. Gällt, nästan lite metalliskt:

UUUÄÄÄH!

(Nästan men inte riktigt såhär)

Ekande mellan drumlinerna på min jaktmark. Ungefär 5 minuter höll den på. Sedan gick den sin väg. Jag fortsatte att spana av området. När klockan började närma sig midnatt började räven skälla igen. Den höll på ungefär 5 minuter denna gång också. När den var klar var det för mörkt för min utrustning, då kunde jag inte se klart genom vare sig kikarsiktet eller handkikaren längre.

Tillägg: här kan man höra lite olika rävläten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar