Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 29 juli 2011

Personliga följdverkningar av Utöya-massakern

Jag har sedan ett tag tillbaka arbetat med att förbättra en gammal HDF titan II (6,5x55) som jag fick av min svärfar. Jag har gjort en hel del med den, frilagt pipan, plastbäddat den mm. Jag har även bytt till ett högförstorande sikte och börjat anpassa den för liggande skytte.

Så här såg den ut för ett par dagar sedan innan jag gjorde de senaste förändringarna.


Den första förändringen bestod i att byta ut en tunn bakkappa i bakelit mot en justerbar bakkappa som bättre kan anpassas för liggande skytte.

Från början hade jag planer på att byta kolven helt och hållet. Men jag inser att jag inte gitter tillverka en ny. Därför fick det bli en uppdatering av den befintliga kolven istället. Sedan vet jag inte hur jag kommer att trivas med den nya bakkkappan, därför har ajg inte sågat till bakänden på kolven ännu, den får vara så att jag kan byta tillbaka till bakelitvarianten om det känns bäst....

Det andra jag gjorde var att byta fästen på siktet. Från ett par weaver till ett par Badger Ordnance. De sistnämnda är betydligt robustare än weaver-ringarna.

När detta var gjort behövde jag skjuta in bössan igen. Detta gjordes på Idala skjutbana i går kväll. Egentligen hade jag velat göra det på våra jaktmarker, men det verkar som om polis och allmänhet efter illdåden i Norge är på helspänn. En jägare som tränade med sin 22LR i Riala-trakten blev härom dagen brutalt tagen av polisen, eventuellt Nationella Insatsstyrkan. Detta efter att en bärplockare hört skottlossning i skogen. Samhällets förkämpar är på helspänn.

Samhället i stort har också börjat uppmärksamma att det finns mycket legala vapen i Sverige. SvD gör en stor sak av att icke licenspliktiga vapendelar säljs på Blocket samt att vapen av det slag Anders Behring Breivik använde på utöya finns i svenska jägarhem. Vapnet, en Ruger mini 14, var fram tills för ungefär ett år sedan tillåtet för jakt i Sverige men nu utfärdas inte längre några jaktlicenser för vapnet. Såväl Ragnar Skanåkers som Torsten Mörners okunskap om att vapnet faktiskt förekommer i Sverige är lite förvånande, åtminstone i Skanåkers fall då han ofta figurerar som SVFs galeonsfigur. Torsten Mörners kompetens ligger så vitt jag kan förstå på helt annat håll än detaljkunskap om olika vapen.

I Sverige görs noggranna kontroller av den som skaffar sitt första vapen, därefter görs rutinkontroller vid förnyade ansökningar om vapenlicens. Mängden vapen en jägare tillåts ha är begränsad till 4, men 5, 6 eller i extremfall ännu fler kan tillåtas om den sökande har särskilda skäl. Med lite drygt 200.000 aktiva jägare i sverige och en stor mängd människor som har jagat men fortfarande har kvar vapen samt alla sportskyttar blir Sverige snabbt ganska vapentätt. Detta har media lyft fram. Självklart, det säljer ju lösnummer. Men man diskuterar inte det faktum att det generellt sett är illegala vapen som används vid brottslighet. Inte jaktvapen. För jaktvapen är relativt svåra att stjäla med dagens krav på förvaring i säkerhetsskåp. Så i mina ögon är lösningen på problemet inte en översyn och skärpning av vapenlagen, vilket aviserats från politiskt håll, utan en skärpning av gränskontrollerna vilka i dagsläget gör det barnsligt lätt att smuggla in vapen vilka är betydligt mer lämpliga för brottslig verksamhet än jaktvapen.

Näe. Det känns inte bra att jag skall behöva känna mig begränsad av vad en galen norrman gjort. Det känns inte bra att man från politiskt håll åter igen skäller vid fel träd. För massmördaren Tommy Zethreaus använde inte jaktvapen. Inte Mattias Flink heller. De använde legala och illegala militära vapen. Det gör även de flesta andra brottslingar som tillgriper vapen (jag läser just nu Svensk Maffia, bilden i den är entydlig). Min åsikt i frågan är glasklar, öka gränskontrollerna och öka tillslagen hos kända kriminella element. Där finns de relevanta vapnen. Inte i skötsamma jägares vapenskåp.

4 kommentarer:

  1. Jag gillar din HDF Titan. Har just varit och "inhandlat" en själv. Snyggt stuk på den med ställbara bakkappan och ett rejält sikte. Har själv funderat på en sådan bakkappa. Har dock bara hittat till luftgevär. tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte den över disk på Torsbo. Fick tjata lite för att kunna köpa den. Jag vet dock att det finns att köpa liknande från USA, men har inte någon bra adress tillgänglig just nu.

      För övrigt är Titan II ett väldigt rejält vapen. Kraftigt undervärderat. Vad blev det för kaliber på din?

      Radera
  2. Hej igen! Jag har också en Titan II, men i kaliber 30-06, som jag funderar på att pelarbädda. Tyckter du det är lönt att göra på en så pass "billig" bössa? /Urban

    SvaraRadera
    Svar
    1. Titan II är en bössa med låg prislapp på grund av att den inte är populär. Det roliga är att motsvarande bössa idag antagligen är en T3 eller tom en Sako. Det spelar dock ingen roll. Det enda som är viktigt är om du trivs med bössan och tror att du kommer att använda den i framtiden. Om svaret på den frågan är ja så skall du definitivt plastbädda (om du anser att det behövs, tex om pipan går emot framstocken eller om du ser antydningar till torrsprickor). Plastbäddning gör man lätt själv, det finns flera bra DIY-instruktioner på tex robsoft och jaktsnack.

      Radera