Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

onsdag 8 juni 2011

Reklam, smygreklam och recensioner

Jag har valt att hålla min blogg fri från betald reklam. Dels beror det på att jag tycker det är jobbigt med en massa reklam på de sidor jag själv besöker och dels beror det på att trafiken här sannolikt är så låg att jag nog knappt skulle få in pengar till mer än en kaffe i månaden om jag körde reklam. Däremot så skall jag inte sticka under stolen med att jag emellanåt vänder mig till olika förlag och ber att få recensionsexemplar av nyutkomna böcker som på något vis intresserar mig. Jag recenserar för övrigt böcker professionellt för en vetenskaplig tidskrift inom min bransch. Men jag skriver självklart vad jag tycker om böckerna i fråga, jag försöker också komma ihåg att skriva att jag fått boken som ett recensionsexemplar och från vilket förlag den kommer. Sedan får jag också erkänna att jag slängt ut lite trevare till några olika företag som producerar jaktkläder med förfrågningar om jag kan få hem testkläder att skriva om. Detta har ännu inte givit något resultat.Kanske skall jag sätta mig ner och teckna en reklam- och sponsringspolicy som jag kan hänvisa till?

Min vän Lars som driver den framgångsrika bloggen Cornucopia? har däremot fått en del kritik vad gäller inlägg som anklagats för att vara smygreklam. Se t.ex. kommentarerna till detta intressanta inlägg om finansiering av bloggar. Nu kan jag inte på något vis jämföra min blogg med Cornucopia? eftersom trafiken där är högre per dygn än vad jag fått ihop sedan denna blogg startade. Så för Lars har reklamen en viss ekonomisk betydelse. Egentligen inte annorlunda än för vilken tidning som helst.

På andra håll i blogosfären har debatten kring sponsring, reklam och texter från företag förklädda som blogginlägg diskuterats ett tag. Diskussionen tog rejäl fart i slutet av november i fjor då Kicki Norman på Daisi Beauty startade ett upprop mot smygreklam i bloggar. I en intervju i Dagensmedia säger hon:
– Många bloggare blir misstrodda fast de är väldigt noga med hur de tar emot produkter och redovisar allting. Smygreklamen har blivit så utbredd att läsarna inte längre tror på det som står i bloggarna, säger hon.
Men hur mycket pengar ligger det egentligen i smygreklam på bloggar? Kicki Norman igen:
– Ett köpt blogginlägg ger minst 10 000 kronor, enligt en bekant som jobbar på pr-byrå. Får du ett blogginlägg för mindre än det har du gjort en bra affär.
Nu har jag svårt att tro att det finns en enda (svensk) jaktblogg som skulle ha tillräckligt trafik för att någon skulle vilja hosta upp dessa summor. Jag vet faktiskt inte om det finns någon jaktblogg som kommer upp i ens 1000 besök per dag. Själv ligger jag hyfsat stadigt på 80-100 unika besök per dag, vilket brukar resultera i runt 2500 besök per månad. Det är väldigt långt ifrån vad "proffsbloggarna" har. Ett tjugotal svenska proffsbloggar har över 100.000 besökare per dag. Då är det självklart att företag är intresserade av positiv exponering.

Att svenska jaktbloggare får varuprover verkar ännu så länge vara rätt ovanligt. Köpt smygreklam i form av publicerade texter har jag fortfarande inte sett skymten av inom den svenska jaktbloggsvärlden. Jag har däremot stött på några enstaka fall där man skrivit om varuprover. Och som jag skrev tidigare, jag har fått be om varuprover (böcker) att skriva om. Men vi får väl se hur det blir i framtiden. Hur mycket trafik jag kan lyckas slussa in på bloggen är nog det som de facto styr om min blogg blir ett intressant reklamobjekt eller inte. Hur som helst så kommer jag under sommaren att knåpa ihop en policy kring detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar