Min vän Lars som driver den framgångsrika bloggen Cornucopia? har däremot fått en del kritik vad gäller inlägg som anklagats för att vara smygreklam. Se t.ex. kommentarerna till detta intressanta inlägg om finansiering av bloggar. Nu kan jag inte på något vis jämföra min blogg med Cornucopia? eftersom trafiken där är högre per dygn än vad jag fått ihop sedan denna blogg startade. Så för Lars har reklamen en viss ekonomisk betydelse. Egentligen inte annorlunda än för vilken tidning som helst.
På andra håll i blogosfären har debatten kring sponsring, reklam och texter från företag förklädda som blogginlägg diskuterats ett tag. Diskussionen tog rejäl fart i slutet av november i fjor då Kicki Norman på Daisi Beauty startade ett upprop mot smygreklam i bloggar. I en intervju i Dagensmedia säger hon:
– Många bloggare blir misstrodda fast de är väldigt noga med hur de tar emot produkter och redovisar allting. Smygreklamen har blivit så utbredd att läsarna inte längre tror på det som står i bloggarna, säger hon.Men hur mycket pengar ligger det egentligen i smygreklam på bloggar? Kicki Norman igen:
– Ett köpt blogginlägg ger minst 10 000 kronor, enligt en bekant som jobbar på pr-byrå. Får du ett blogginlägg för mindre än det har du gjort en bra affär.Nu har jag svårt att tro att det finns en enda (svensk) jaktblogg som skulle ha tillräckligt trafik för att någon skulle vilja hosta upp dessa summor. Jag vet faktiskt inte om det finns någon jaktblogg som kommer upp i ens 1000 besök per dag. Själv ligger jag hyfsat stadigt på 80-100 unika besök per dag, vilket brukar resultera i runt 2500 besök per månad. Det är väldigt långt ifrån vad "proffsbloggarna" har. Ett tjugotal svenska proffsbloggar har över 100.000 besökare per dag. Då är det självklart att företag är intresserade av positiv exponering.
Att svenska jaktbloggare får varuprover verkar ännu så länge vara rätt ovanligt. Köpt smygreklam i form av publicerade texter har jag fortfarande inte sett skymten av inom den svenska jaktbloggsvärlden. Jag har däremot stött på några enstaka fall där man skrivit om varuprover. Och som jag skrev tidigare, jag har fått be om varuprover (böcker) att skriva om. Men vi får väl se hur det blir i framtiden. Hur mycket trafik jag kan lyckas slussa in på bloggen är nog det som de facto styr om min blogg blir ett intressant reklamobjekt eller inte. Hur som helst så kommer jag under sommaren att knåpa ihop en policy kring detta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar