Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

fredag 20 maj 2011

Recension: Viltvårdarens år

Jägareförbundet har genom åren haft en stadig utgivning av handböcker och faktaböcker kring olika jaktrelaterade ämnen. Det kan vara arter eller skytte. Den senaste tiden har jag kikat närmare på utgivningen av viltvårdslitteratur. Där finns allt en hel del smått och gott att hämta.

Denna gång är det Viltvårdarens år som ligger under luppen. Men egentligen behövde jag inte läsa speciellt mycket i den innan jag hade mitt intryck klart. Boken är nämligen en återpublicering av ett sjuttiotal viltvårdstips som tidigare publicerats i Svensk jakt. Tipsen är lättförståeliga och handfasta. De är sorterade i en slags månadsordning utifrån när det kan vara lämpligt att ta till dem. Många av tipsen är väldigt mycket DIY, dvs i viss mån okonventionella. Jag kan t.ex. tänka mig att en lantbrukare med aktiv maskinpark småskrattar när han läser om hur man kan göra ensilage av gräsklipp med hjälp av lite salt, plastpåsar och en dammsugare.... Men det kvittar faktiskt, för det är lite av själva idén och tanken med boken. Där skall finnas något för alla, oavsett om man är just en lantbrukare med stor maskinpark eller bor i radhus med 120 kvadratmeter gräsyta.

Jag uppskattar att få alla tipsen samlade. Det gör dem överskådliga och det gör att man kan återfinna tips som man kanske glömt i från ett nummer av Svensk Jakt från 2003. Jag tycker med andra ord att även denna lilla handbok platsar i de flesta jägares bokhylla. Eller åtminstone i jaktlagets gemensamma bibliotek, om nu ett sådant finnes.

Viltvårdarens år är en bok jag kan rekommendera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar