Med en vorsteh och ett fullt vapenskåp är man glad alla veckans dagar!

torsdag 28 april 2011

Tandooriälg

Zac O'Yeah har skrivit en fenomenal bok med titeln Tandooriälgen. Det är en dystopisk deckare i ett framtida Göteborg där Europa anslutit sig till den Eurasiska federationen och klimatet blivit subtropiskt pga miljöförstöringen. I polisdistrikt Masthugget i månmiljonstaden Gautampuri, som Göteborg döpts om till efter curry-omröstningen, arbetar Herman Barsk. Han utreder ett massmord på restaurang Tandooriälgen, som fått sitt namn efter just denna innovativa maträtt. En maträtt jag var tvungen att prova i påskas:

Älgkött läggs i en yoghurtmarinad bestående av:
  • Yoghurt,
  • en massa vitlök,
  • färsk ingefära,
  • ett par chilifrukter,
  • olja,
  • rätt mycket garam masala,
  • lite koreander,
  • en massa gurkmeja,
  • lite salt
  • saften från 1/2 citron
  • kanske något mer som jag inte kommer på just nu, t.ex. eventuellt ett stänk spiskummin (min favorit)
Köttet grillas för att få lite mer tandoorikänsla, egentligen skall ju köttet grillas i en riktig tandooriugn men jag hade bara en Weber tillgänglig. Till köttet hade jag gjort en bön- och en svampcurry.

Mycket gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar